گروه بازار پول- بانک مرکزی تازه‌ترین ارقام مربوط به قیمت خرده‌فروشی کالاهای خوراکی را در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه امسال منتشر کرد که بر اساس آن با اینکه در بیشتر کالاها، ثبات قیمتی یا افزایش ناچیز قیمتی نسبت به یک هفته قبل دیده می‌شود؛ اما کالایی مانند تخم مرغ ظرف یک هفته، افزایش قیمت بالایی داشته است. بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، یک شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه ۹ هزار و ۳۸۶ تومان به فروش رفته است در حالی که هفته ماقبل قیمت این کالا ۸ هزار و ۷۹۶ تومان بوده است. به این ترتیب، در گروه کالایی تخم مرغ، ظرف یک هفته نزدیک به ۷ درصد رشد قیمتی دیده می‌شود که رکوردشکن قیمت‌ها در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه بوده است. تخم مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل نیز ۲/۲۰ درصد گران تر شده است و نشانه‌های آشکاری از افزایش قیمت این کالا به دلایلی چون کاهش عرضه در بازار دیده می‌شود. پس از این گروه کالایی، قیمت میوه‌های تازه نیز در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه نسبت به هفته ماقبل به طور متوسط نزدیک به ۴ درصد رشد کرده است. گرچه این گروه کالایی نسبت به هفته مشابه ماه گذشته کاهش قیمتی داشته است.

بنا بر گزارش بانک مرکزی در دیگر گروه‌های کالایی، ظرف یک هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه اتفاق خاصی نیفتاده و قیمت‌ها در سطح ناچیزی بالا رفته است. حتی در برخی از گروه‌های کالایی، قیمت‌ها به ثبات نیز رسیده و نوسانی نداشته است. به طور مثال در گروه کالایی گوشت قرمز، قند و شکر، چای یا روغن نباتی که در هیچ یک از این گروه‌ها، قیمت‌ها نسبت به هفته ماقبل رشد نداشته است.

کاهش قیمت‌ها

بر اساس آمار بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاهای خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه نسبت به هفته مشابه ماه قبل، قیمت کالاهای موجود در بیشتر گروه‌ها، کاهشی بوده است. بالاترین میزان کاهش قیمت نیز مربوط به گروه میوه‌های تازه است که بر خلاف روند هفتگی، در مقیاس ماهانه کالاهای موجود در این گروه ۳/۵ درصد کاهش قیمت داشته است. در گروه حبوبات نیز که ظرف یک سال اخیر، رشد قیمتی شدیدی داشته است؛ در مقیاس ماهانه نزدیک به ۲ درصد کاهش قیمت دیده می‌شود. در محصولات پروتئینی نیز ظرف یک ماه منتهی به ۱۵ شهریورماه، کاهش قیمت هر چند در سطح بسیار ناچیز دیده می‌شود.

افزایش قیمت‌ها

بر خلاف روند موجود در برخی از گروه‌های کالایی در مقیاس ماهانه که با کاهش قیمت‌ها همراه شده است؛ در دو گروه کالایی نیز مطابق آمار بانک مرکزی، رشد قیمت دیده می‌شود. چنان که در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه گروه کالایی لبنیات ۵/۵ درصد و گروه کالایی قند و شکر ۴/۱ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل، رشد قیمتی داشته است. در این بخش به طور مثال بسته نیم کیلویی پنیر پاستوریزه در هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه به طور متوسط ۴ هزار و ۱۱۹ تومان قیمت داشته که نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱/۱۱ درصد رشد داشته است. هر کیلو ماست پاستوریزه نیز در این هفته ۲ هزار و ۴۱۰ تومان قیمت داشته که نسبت به ماه قبل حدود ۵ درصد رشد داشته است. این نکته نیز جالب توجه است که قیمت کره پاستوریزه که در ماه‌های گذشته با کاهش عرضه رشد بالایی داشته است در آمارهای بانک مرکزی با قیمت ثابت ۱۲ هزار تومان برای هفته منتهی به ۱۵ شهریورماه (جاری)، ماقبل و مشابه ماه قبل درج شده است. بانک مرکزی رشد سالانه قیمت این مالا را هم «صفر» عنوان کرده که با توجه به افزایش شدید قیمت محصولات خوراکی نسبت به سال گذشته این موضوع قابل‌توجه است.

برخی قیمت‌ها

اما در لابه‌لای گروه‌های کالایی که بانک مرکزی قیمت آنها را بررسی کرده است؛ نکات جالبی به چشم می‌خورد. در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. درگروه حبوبات، قیمت لپه نخود و لوبیا چیتی به ترتیب ۳/۰ درصد و ۱/۰ درصد کاهش یافته است و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر ماند. در گروه سبزی‌های تازه نیز بهای سیب‌زمینی ۹/۰ درصد، پیاز ۳/۰ درصد و سبزی‌های برگی۴/۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ اما قیمت سایر اقلام این گروه بین۳/۰ درصد تا ۳/۱۰ درصد رشد کرده است.

رشد هفتگی قیمت خوراکی‌ها