گروه بازار پول - با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی توسط هیات وزیران، فعالیت موسسات و بنگاه‌هایی که به عملیات بانکی می‌پردازند باید صرفا با مجوز بانک مرکزی صورت گیرد.

در این مصوبه فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه که بی‌شک عملکرد آنها یکی از انگیزه‌های اولیه تدوین چنین قانونی بوده، از شمول مقررات آن حذف شده است و براساس اخبار موجود تمامی صندوق‌های قرض‌الحسنه کشور که تعداد آنها قریب به ۶هزار می‌رسد، قرار است در چارچوب تشکیلات سازمان اقتصاد اسلامی به مثابه یک بانک، ساماندهی شود. در مقابل موسسات مالی و اعتباری همچون بنیاد، انصارالمجاهدین، مهر و قوامین مورد اشاره این قانون هستند. از جمله مهم‌ترین شرایط دریافت مجوز برای فعالیت موسسات مالی و اعتباری می‌توان به داشتن شفافیت صورت‌های مالی، تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل توسط بانک مرکزی، افزایش سرمایه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تا حد ۱۵۰میلیارد تومان و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام اشاره کرد که بانک مرکزی به کرات بر تحقق این موارد اصرار ورزیده است. در مقابل موسسات مذکور نیز هر یک خود را به انجام این شرایط متعهد اعلام کرده و از انجام آن سخن گفته‌اند برخی همچون موسسه مالی و اعتباری قوامین برطرف ساختن مشکلات مالی صندوق قرض‌الحسنه محمدرسول‌ا... (جی اصفهان) در مقابل دریافت موافقت اصولی از بانک مرکزی را تعهد کرده بودند و از این رهگذر خود را محق بر ادامه فعالیت و تلاش برای تدارک بقیه شرایط می‌دانند.

موسسه مالی و اعتباری مهر نیز در اقدامی مشابه به رفع نیازهای مالی صندوق‌های قرض‌الحسنه استان فارس را متعهد شده بود.

در ادامه این مناقشات از آنجایی که بر تابلو این موسسات جمله «دارای مجوز از بانک مرکزی» نقش بسته است، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی بنابر مواد قانونی آیین‌نامه و دستورالعمل‌های تبلیغات محیطی مصوب در این وزارتخانه، به ایراد اشکال پرداخته و به این موسسات اولتیماتوم داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اختصاص دو ماه فرصت به موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز، این موسسات ملزم شده‌اند برای انجام تبلیغات فعالیت خود مجوزهای لازم را از بانک مرکزی اخذ نمایند.

علیرضا کریمی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر غیر قانونی بودن فعالیت‌ها و تبلیغات برخی از موسسات مذکور براساس بند الف از ماده ۱۲ آیین‌نامه تبلیغاتی و بند ۲۳ از ماده ۳ دستورالعمل تبلیغات محیطی، مصوب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور ، ادامه پخش و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی این موسسات از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاقد وجاهت قانونی است.

وی اظهار داشت: موسسات مالی و اعتبار، انصار، مهر و قوامین از جمله این موسسات هستند که ضروری است با استفاده از این زمان با اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی ضمن مراجعه به دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی و ارائه مدارک و مجوزهای مذکور، نسبت به قانونمند کردن فعالیت تبلیغاتی خود اقدام نمایند.