مدیرعامل بیمه ایران از کاهش ضریب خسارت شخص ثالث این شرکت به ۸۳ درصد خبر داد. جواد سهامیان‌مقدم در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره کاهش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در این شرکت اظهار کرد: بیمه ایران با اعمال مدیریت ریسک در بخش شخص ثالث، موفقیت زیادی به دست آورد؛ ضمن اینکه ضریب خسارت نیز در این بخش کاهش پیدا کرد و به حدود ۸۳ درصد رسید.

وی ادامه داد: این امر حاصل پیش‌بینی ریسک و کنترل و نظارت دقیق است و بخش پرداخت سیار خسارت نقش زیادی در این زمینه داشته است.

به گزارش ایسنا، ضریب خسارت بیمه از تقسیم حق بیمه تولیدی به میزان خسارت پرداخت‌شده به دست می‌آید.

بررسی ضریب خسارت شرکت‌های بیمه در رشته شخص ثالث نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ به طور متوسط این ضریب بین ۹۶ تا ۱۴۱ درصد در نوسان بوده است. به زبان ساده؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ ریال حق بیمه دریافتی در این رشته، شرکت‌های بیمه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ ریال خسارت پرداخت کرده‌اند. میانگین ضریب خسارت رشته شخص ثالث در میان چهار شرکت دولتی در سال‌های ۱۳۸۵و ۱۳۸۶ به ترتیب ۴۰/۱۰۷ و ۶۹/۱۰۸ درصد و در شرکت‌های بیمه خصوصی ۶۶/۶۰ و ۷۹/۶۶ درصد بوده است. شرکت بیمه آسیا طی این دو سال بالاترین ضریب خسارت را (۵۷/۱۱۶ و ۹۲/۱۱۲ درصد) در این رشته داشته است.

سالانه ۲۳ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و نزدیک به ۲۹۰ هزار نفر هم در حوادث رانندگی مجروح می‌شوند و شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۸۶ تنها از محل بیمه‌نامه شخص ثالث ۳۶۰ میلیارد تومان زیان کرده بودند.

در حال حاضر، پرتفوی بیمه‌های اتومبیل اعم از شخص ثالث، بدنه و سرنشین در حدود ۶۵ درصد پرتفوی صنعت بیمه را در بر می‌گیرد.