تدابیر ویژه مهار تورم در انتظار برنامه دولت

رییس کل بانک مرکزی از تدابیر ویژه این بانک برای مهار تورم ناشی از هدفمندشدن یارانه‌ها خبر داد و تاکید کرد: بهترین سناریو را برای اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها انتخاب خواهیم کرد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از آمادگی شبکه بانکی کشور برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: بانک مرکزی در حال حاضر سناریوهای مختلفی را برای بهترین روش اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه تنظیم کرده است.

برنامه جدید مهار تورم

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه پس از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت‌ها در بازار تغییر خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر میانگین تغییرات شاخص قیمت‌ها و به عبارتی نرخ تورم در نقطه ۲/۱۲ درصدی قرار دارد، با تغییر قیمت‌ها در اثر اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، بانک مرکزی برنامه‌ریزی جدیدی را برای مهار تورم انجام می‌دهد. وی در خصوص تدابیر ویژه بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین اجرای لایحه در بهترین شرایط، بیان کرد: بانک مرکزی منتظر است تا طی ماه‌های آینده برنامه دولت برای نحوه اجرای این قانون به صورت روشن مشخص شود.

سناریوهای موجود

بهمنی خاطرنشان کرد: چگونگی اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت به صورت یک ساله، دو ساله و یا اینکه ابتدا بخواهند لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به صورت ۲۰ درصد، ۵۰ درصد یا بیشتر اجرا کنند، برای تعیین سناریوی پیشگیرانه بانک مرکزی از افزایش قیمت‌ها تعیین‌کننده خواهد بود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تاکید کرد: با تنظیم سناریوها منتظریم تا دولت در یک ماه آینده نتایج نهایی بررسی‌های خود را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد. بر اساس برآوردهای دولت، بانک مرکزی اقدامات خود را انجام خواهد داد. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هر زمانی که دولت برنامه و روش اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را مشخص کند، بانک مرکزی نیز بر اساس تورم آن زمان و افزودن آن به برنامه‌های خود، بهترین سناریو را برای اجرا در نظر خواهد گرفت. وی پیش از این نیز میانگین نرخ تورم پایان سال بدون اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را ۱۱ تا ۱۲ درصد اعلام کرده و گفته بود: اگر اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها به سال ۸۹ موکول شود، قطعا روند نرخ تورم پایان سال‌جاری نزولی خواهد بود و به سمت رقمی‌ که یکسال و نیم قبل پیش‌بینی شده بود، حرکت می‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی لازمه حرکت به سمت اقتصاد آزاد و اصل ۴۴ را آزادسازی قیمت‌ها عنوان کرده و گفته بود: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، یک مرحله تورمی‌را خواهیم داشت، ولی پس از آن روند تورمی‌ کاهنده و در نهایت تعدیل خواهد شد.

پیش‌بینی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که با پیاده سازی هدفمندکردن یارانه‌ها بین ۱۱ تا ۱۵ درصد به تورم موجود کشور افزوده خواهد شد، این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل اقتصادی شوک تورمی‌ناشی از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور را بیش از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی برآورد کرده‌اند.

تزریق پول به واحدهای تولیدی

رییس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که با کنترل شدید رشد نقدینگی، تولیدات کشور با رکود مواجه خواهند شد، با هدف ایجاد رونق در بنگاه‌های اقتصادی نقدینگی این واحدها را تا حدودی آزادتر کردیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان رشد نقدینگی، اظهار داشت: با توجه به اینکه بانک مرکزی قصد کمک و حمایت بخش صنعت و تولید را دارد، تزریق نقدینگی به وجود خواهد آمد.

وی از مصوبه ۲ میلیارد دلاری برای کمک به واحد‌های تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنها خبر داد و گفت: این مصوبه باعث تزریق نقدینگی و افزایش نقدینگی نسبت به سال گذشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به تزریق نقدینگی، در این بخش بانک‌ مرکزی به حالت انبساطی عمل خواهد کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه به صورت کنترل و هدایت شده در تولید و مواد اولیه، سرمایه در گردش داده می‌شود، امیدواریم تورمی که ناشی از افزایش نقدینگی بی‌ضابطه است نداشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی در مورد آخرین رقم نقدینگی در سال‌جاری، گفت: در سال‌جاری به طور جدی نقدینگی را مهار نکردیم؛ چراکه این امر خود باعث رکود می‌شود و واحدهای تولیدی را با مشکل روبه‌رو می‌کند، به همین منظور نقدینگی این واحدها را تا حدودی آزادتر کردیم.

سیر نقدینگی در سال‌جاری

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود حجم نقدینگی را در مرداد سال‌جاری ۲۰۶ هزار و ۴۰۸ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

بنابراین گزارش، نرخ رشد نقدینگی طی پنج ماهه ابتدایی سال‌جاری ۶/۸ درصد اعلام شده بود.

حجم نقدینگی در پایان سال ۸۷ معادل ۱۹۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود که طی این مدت ۱۶ هزار و ۲۷۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است نرخ رشد نقدینگی طی یک ساله منتهی به مرداد سال‌جاری به ۷/۲۴ درصد رسیده است.

همچنین حسین قضاوی چند ماه پیش درباره وضعیت نقدینگی، گفته بود: در پایان سال ۸۶ نرخ رشد نقدینگی ۷/۲۷ درصد بود که در پایان سال ۸۷ به ۹/۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و این کاهش نرخ رشد نقدینگی به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی بوده است.

به گفته این مقام مسوول، بانک مرکزی با جمع‌آوری چک‌پول بانک‌ها و صدور ایران‌چک بانک مرکزی نقدینگی را کنترل کرد و با این کار دو هدف را دنبال می‌کرد که یکی کنترل پول‌آفرینی بانک‌ها و کنترل رشد نقدینگی بود و دیگری مدیریت بهتر نقدینگی توسط بانک مرکزی است.

قضاوی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ۷۰ هزار میلیارد ریال خط اعتباری ۹ ماهه برای خریداری چک‌پول بانک‌ها از مردم در اختیار بانک‌ها قرار داد که موجب افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، گفت: اگر بانک مرکزی تدابیر مناسبی را در دستور کار خود قرار نمی‌داد، نرخ رشد نقدینگی از ۳۰ درصد هم تا پایان سال فراتر می‌رفت؛ بر همین اساس بانک مرکزی مجبور است اقدامات کنترلی را در این زمینه انجام دهد.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل حجم نقدینگی یادآور شد، انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی از جمله این اقدامات است که این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار است.

نقدینگی یارانه نقدی تامین شد

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با اعلام آمادگی بانک‌ها برای افتتاح حساب مشمولان دریافت یارانه نقدی در راستای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: نقدینگی لازم این کار تامین شده است.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که بانک‌ها تا چه میزان خود را برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آماده کرده‌اند؟ گفت: در این زمینه هنوز از طریق دولت و بانک مرکزی برای سیستم بانکی تکلیف خاصی مشخص نشده است.

رییس شورای‌ هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی اظهار داشت: البته بر حسب الزاماتی که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد خواهد کرد، دو دسته خدمات به عهده بانک‌ها خواهد بود، یک بخش این است که کارت‌ها را در اختیار افراد مشمول طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار دهیم تا وجوه به حساب آنها واریز شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه بانکی کشور آمادگی لازم را برای افتتاح حساب و در اختیار مردم قرار دادن کارت‌های بانکی دارد و در این زمینه ابزار لازم نیز فراهم شده است، تصریح کرد: در بخش مربوط به کارت‌های بانکی می‌توان گفت در حال حاضر به اندازه کافی کارت در دسترس مردم قرار دارد، ولی بانک‌ها می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌های بانکی اقدام کنند و آمادگی انجام این کار وجود دارد.

خاوری خاطرنشان کرد: بخش دوم کاری که شبکه بانکی کشور می‌تواند انجام دهد، این است که نقدینگی کافی در اختیار باشد تا کسانی که می‌خواهند از پول نقد استفاده کنند، این امکان را داشته باشند. برای این بخش از کار نیز فکر اساسی شده و نقدینگی لازم نیز در اختیار است.

این مقام مسوول در شبکه بانکی کشور تاکید کرد: مرکز آمار یا هر دستگاه متولی دیگر بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را هر زمانی که به ما اعلام کنند می‌توانیم وارد عمل شویم. بسترسازی آنچه که مربوط به بانک‌ها می‌شود، انجام شده است.

به گزارش مهر، براساس لایحه بودجه سال آینده و در صورت موافقت مجلس، ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم اختصاص خواهد یافت. در لایحه بودجه سال آینده کل کشور حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای هدفمندکردن یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به مردم (به صورت یارانه نقدی و غیر نقدی)، ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد.