گروه بازار پول- دولت مصمم به کاهش میزان تصدی‌گری و دخالت خود در اقتصاد کشور بوده و تحقق این هدف مستلزم افزایش میزان حضور و مسوولیت‌پذیری نهاد‌های مالی غیردولتی است.

به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، دکتر شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که در همایش سراسری مدیران و مسوولان بانک تجارت سخن می‌گفت، با اشاره به این مهم یادآور شد: طی سال‌های اخیر دشمناaن نظام اسلامی اقدامات گسترده‌ای را برای دست برداشتن ملت ایران از حقوق مسلم خود در دستور کار قرار دادند و کوشیدند با اعمال برخی تحریم‌ها و محدودیت‌ها و به کار بستن انواع ترفندهای فیزیکی و روانی جریان عادی فعالیت‌های پولی و مالی در اقتصاد کشور را مختل کنند، ولی به لطف تدبیر، تلاش و هوشمندی مدیران و کارکنان نظام بانکی، این فشارها بی‌نتیجه مانده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه‌های دولت برای نظام بانکی در برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت در این بخش، افزایش استحکام مالی بانک‌ها است. متاسفانه انباشت چندین دهه بدهی دولت به نظام بانکی ضمن کاستن از توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها باعث کاهش سوددهی آنها نیز شده است، ولی با تدابیر پیش‌بینی شده در برنامه پنجم، دولت در نظر دارد تا بدهی خود را به شبکه بانکی با مانده تسهیلات بانک‌ها از محل منابع صندوق ذخیره ارزی تهاتر کند. تحقق این امر می‌تواند ضمن فراهم آوردن شرایط لازم برای افزایش سرمایه بانک‌ها، ایفای نقش موثرتر شبکه بانکی در اقتصاد ملی را امکان‌پذیر کند. دکتر حسینی خاطرنشان کرد: قانون بانکداری بدون ربا شالوده اصلی فعالیت‌های شبکه بانکی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. یکی از مهمترین وجوه این قانون ترویج سنت الهی قرض‌الحسنه در جامعه توسط بانک‌ها است که در برنامه پنجم به طور جدی مورد توجه دولت است، ضمن آنکه فضای فعالیت در قالب این قانون برای بانک‌های تجاری باید رقابتی‌تر از گذشته شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای اقتصادی کشور در برنامه پنجم ایجاد صندوق توسعه ملی است، گفت: مطابق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ۲۰ درصد از درآمد نفت باید در صندوق توسعه ملی ذخیره شده و صرف فعالیت‌های زاینده و زیربنایی در اقتصاد کشور شود تا پایداری و ماندگاری ذخایر ثروت‌های ملی محقق شود. انتظار دولت از سیستم بانکی این است که با ایجاد یک چارچوب مناسب این وجوه را در مسیر فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌ای به گردش درآورد و با توجه به اراده دولت بر کاهش تصدیگری خود در اقتصاد کشور، طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی را با کارآیی بیشتر از گذشته تامین مالی کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خاتمه سخنان خود ضمن تبریک سی امین سالگرد تاسیس بانک تجارت گفت: بانک‌ تجارت یکی از بانک‌های موفق کشور در سه دهه گذشته بوده و عرضه موفق سهام بانک تجارت در بورس، نشان از حسن اعتماد هموطنان به مجموعه تلاشگر این بانک داشت. امیدوارم به لطف تلاش، تجربه و تخصص مدیران و کارکنان خدوم بانک تجارت، تداوم حضور بالنده این بانک در اقتصاد کشور و گذار از بانک دولتی به بانک خصوصی را شاهد باشیم.

گفتنی است سومین همایش سراسری مدیران و مسوولان بانک تجارت در سال‌جاری با هدف ارزیابی عملکرد این بانک در سال ۸۸ و تبیین راهبردهای سال آتی برگزار شده است.