سال ضرب از سکه‌های طلا حذف می‌شود

گروه بازار پول - علی عادلی، رییس بانک کارگشایی با انتقاد از اقدام بانک رفاه به دلیل منظور کردن سال ضرب سکه در پذیرش آن از سوی سپرده‌گذاران اعلام کرد: در مذاکراتی که با بانک مرکزی صورت گرفته است، پس از این، سال ضرب بر سکه‌های طلا حک نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، عادلی در پاسخ به این پرسش که سمت و سوی بازار سکه را در آینده چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در‌حال‌حاضر شاهد تداوم افزایش همزمان قیمت‌ها در بازارهای نفت و طلا هستیم که این روند به طور قطع بر بازار ایران هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: این روزها نوسان‌گیری در بازار طلا و سکه ایران کاملا به نوسان جهانی قیمت‌ها وابسته شده است و نمی‌توان شرایطی جدا از هم برای این بازارها متصور شد.

به گفته رییس بانک کارگشایی به جز افزایش قیمت نفت و طلا، نزدیک شدن به پایان سال مسیحی که بر میزان تقاضای جهانی طلا می‌افزاید و نزدیک شدن به پایان سال ۱۳۸۶ و آغاز سال جدید در ایران نیز می‌تواند به افزایش تقاضای طلا و سکه بیانجامد.

وی تاکید کرد: در مجموع نمی‌توان تحلیل دقیقی از بازار ارائه کرد؛ زیرا همه چیز به مسابقه دوی سرعت قیمت نفت و طلا بستگی دارد.

رییس بانک کارگشایی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید دولت در شرایط فعلی چگونه می‌تواند بازار سکه را آرام نگه دارد، گفت: در این شرایط حتی عرضه زیاد هم نمی‌تواند کنترل‌کننده بازار باشد. در حالی که قیمت جهانی طلا رو به افزایش است، طبیعی است که قیمت طلا در ایران هم افزایش می‌یابد. با این حال بانک مرکزی چند روز پیش بخشنامه‌ای صادر کرد که بر مبنای آن بانک کارگشایی موظف شد روزهای عرضه سکه را افزایش دهد.

بنابراین ما هر روز عرضه سکه داریم و البته این سیاست فعلا تاثیرگذار بوده و تا حدودی از عطش افزایش قیمت‌ها کاسته است.

وی خاطر نشان کرد: در‌حال‌حاضر بانک کارگشایی هر روز از ساعت ۱۵ به مدت ۴ ساعت سکه به مزایده می گذارد تا از طریق افزایش عرضه، بازار را آرام نگه دارد.

به گفته عادلی اگر عرضه سکه توسط بانک کارگشایی یک جلسه دچار اختلال شود، قیمت سکه رکورد خواهد شکست. همان طور که سال گذشته چند روزی به عنوان آلودگی هوا تعطیل رسمی اعلام شد و قیمت سکه به شدت افزایش یافت.

رییس بانک کارگشایی در مورد شرایط امسال بازار سکه گفت: شرایط امسال خیلی متفاوت از سال گذشته است. پیش‌بینی بازار در شرایط فعلی دشوار شده و تحلیل‌گران نمی‌توانند به درستی آینده را تحلیل کنند.

به طور مثال از ابتدای سال‌جاری خریداری وجود نداشت؛ اما در طول دو هفته گذشته بازار به اصطلاح تکان خورده است.

وی در مورد شرایط تقاضا برای ربع سکه گفت: ربع سکه از نظر تقاضا حالتی متعادل پیدا کرده است. تفاوت قیمت پایه و قیمت بازار ربع سکه هر چند زیاد نیست، اما به دلیل وجود تقاضا در طول ۹ روز کاری در ابتدای آبان ماه امسال، بانک کارگشایی ۲۶۵ بسته ۱۰۰ تایی ربع سکه عرضه کرده است. قیمت پایه ربع سکه از تاریخ ۲۸/۷/۸۶ تا ۱۶ آبان ماه امسال بین ۴۳ تا ۴۶هزار تومان نوسان داشته است.

عادلی در مورد نیم سکه نیز گفت: در طول مدت زمان مورد اشاره ۲۷۷ بسته نیم سکه به حراج گذاشته‌ایم که قیمت پایه این تعداد سکه بین ۸۶۷هزار تا ۹۲۷هزار ریال نوسان داشته است.

در این مدت شاهد رشد محسوس قیمت نیم سکه بوده‌ایم. رییس بانک کارگشایی در مورد سکه تمام بهار آزادی گفت: بیشترین تقاضا برای سکه تمام بهار آزادی وجود داشته است. به گفته وی از تاریخ ۲۸ مهر ماه امسال تا تاریخ ۱۶ آبان ماه، ۴۷۰ بسته سکه تمام بهار به فروش رفته که بانک مرکزی قیمت پایه آن را از ۱۷۳هزار تا ۱۸۵هزار تومان اعلام کرده بود.

وی افزود: در‌حال‌حاضر تقاضا برای این نوع سکه زیاد است، اما بانک مرکزی و بانک کارگشایی ظرفیت افزایش عرضه را متناسب با تقاضا می‌دانند و در صورت نیاز آن را اعمال خواهند کرد.

عادلی در مورد محاسبه قیمت پایه سکه نیز گفت: بانک مرکزی با در نظر گرفتن قیمت جهانی اونس طلا و محاسبه هزینه ضرب سکه، قیمت پایه را یک ساعت پیش از آغاز مزایده‌های روزانه، در اختیار بانک کارگشایی قرار می‌دهد.

سکه‌های قابل عرضه در بسته‌های ۱۰۰ تایی قرار گرفته است و ما نمی‌توانیم در هر بار مزایده کمتر از ۱۰۰ سکه عرضه کنیم.

به گفته وی، بانک کارگشایی به روش همه مزایده‌های دنیا، ارائه کننده بالاترین پیشنهاد را برنده مزایده اعلام می‌کند.