جریان تخریب‌کننده تورم را به سمت کالاهای لوکس ببرید

بهتر است جریان تخریب کننده تورم به سمت کالاهای لوکس برود تا اینکه در سبد هزینه و مصرف خانوارهای کم‌درآمد وارد شود.

دکتر محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره راهکارهای کنترل تورم در کشور ابراز عقیده کرد و گفت: قطعا برای مقابله با هر نارسایی، شناخت و درک صحیحی از آن پدیده لازم است و مقدمه و پیش شرط درمان آن نارسایی، تشخیص صحیح بیماری است و معتقدم که یکی از دلایل کندی کنترل و اختلالاتی که در زمینه تورم دیده می‌شود، ناشی از نبود جامعیت در تشخیص موضوع است.

وی ادامه داد: عوامل اثرگذار که ریشه‌های تورم را سبب می‌شوند و مطالعات تجربی و شواهد تاریخی هم آن را نشان داده این است که تورم یا ناشی از فشار هزینه‌ها است که براساس آن قیمت تمام شده کالا و خدمات و مواد اولیه در پروسه تولید بالا می‌رود یا ناشی از فشار تقاضا است که به تزریق پول می‌انجامد.

خوش چهره انتظارات و عوامل روانی را از دیگر علل موثر بر تورم عنوان کرد و گفت: آنچه در مورد تورم مهم است، این است که نباید دنبال این باشیم که شاخص کل تورم را در کوتاه مدت پایین بیاوریم؛ زیرا یکسری اقدامات آنی ‌برای مقابله با تورم وجود دارد و یکسری اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هست.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: اشکالی که هم اکنون وجود دارد، این است که با توصیه‌های بلند مدت و میان مدت به مبارزه با تورم می‌روند تا به اصطلاح جلوی نقدینگی سرگردان و حجم بالای پول را بگیرند که این مشکل تورم آنی را حل نمی‌کند. نماینده سابق مردم تهران در مجلس شناسایی گروه‌های هدف آسیب‌پذیر را در تورم آنی ضروری خواند و گفت: برای مقابله با آسیب آنها باید اقدام شود؛ مثلا سبد هزینه گروه خانوارهای فقیر و کم درآمد که بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند، باید مورد مطالعه ضد تورمی قرار بگیرد. زیرا عمده منابع و درآمدشان صرف هزینه اجاره مسکن، پوشاک، خوراک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و آموزش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد خوراک سبد غذایی این گروه‌ها که اقلام محدودی است، مهم نیست که خاویار یا بوقلمون حتما در این سبد بالا برود. در این سبدها،‌ تخم مرغ، پروتئین و اقلام اولیه ضروری است و باید توزیع و تولید آن مورد کنترل و نظارت و حمایت واقع شود. خوش چهره اضافه کرد: متعاقب آن اقلامی مثل نوشابه اگر که قیمت آن‌ صدها برابر هم بشود، این نگرانی را در کوتاه مدت ندارد؛ پس بهتر است اجازه بدهیم که جریان تخریب کننده تورم به سمت کالای لوکس و فانتزی برود.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت باید در اقلام محدودی که هزینه گروه‌های کم درآمد را حفظ می‌کند، داخل شود، گفت: متاسفانه اکنون این نگاه وجود ندارد و تورم را در یک قلمرو عمدتا تحت عنوان فشار تقاضا، حجم پول سرگردان و نقدینگی عنوان می‌کند و برای آن راه‌های میان مدت و بلند مدت ارائه می‌دهند. در حالی که هم در روش تشخیص و هم در روش درمان دچار نوعی

محدودنگری‌اند.