راه‌اندازی 100 شعبه بانک رفاه ویژه بازنشستگان تا پایان سال جاری

گروه بازار پول- مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی از راه‌اندازی ۳ شعبه بانک رفاه ویژه بازنشستگان تا یک‌ماه دیگر در تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، داوود مددی در مراسم افتتاح سومین شعبه بانک رفاه ویژه بازنشستگان در تهران که در محل خیابان کمیل است، گفت: تعداد این شعب تا نیمه اول آبان‌ماه امسال به ۶ شعبه می‌رسد که ۳ شعبه‌ای که طی این مدت افتتاح خواهد شد در خیابان‌های جمهوری، پیروزی و ۱۵خرداد شرقی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این شعب فقط ویژه خدمت‌رسانی به بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی است، افزود: بازنشستگان برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، حواله پول، دریافت مستمری، بازکردن حساب بانکی و‌... نیازی به مراجعه به هر بانکی ندارند و می‌توانند تمامی این خدمات را از بانک رفاه ویژه بازنشستگان دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: قرار بود در تهران تعداد این شعب ویژه ۱۴ شعبه باشد که به علت تعداد زیاد بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی در تهران، قرار شده است تعداد این شعب در تهران به ۲۰ شعبه برسد.

مددی ادامه داد: به احتمال زیاد تا پایان امسال بیش از ۱۰۰‌شعبه بانک رفاه ویژه بازنشستگان تامین‌اجتماعی در کشور راه‌اندازی شود.

وی درباره تسهیلاتی که در این شعب وجود دارد به حضور پزشک برای درمان سرپایی مراجعه‌کنندگان، تعداد زیادی باجه برای ارائه خدمات بانکی و فضای مناسب برای حضور بازنشستگان در این شعب اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: پس از راه‌اندازی کل این شعب در کشور نوبت به اجرای طرح کارمند ویژه در این شعب می‌رسد که مشکلات و مسائل هر‌کدام از بازنشستگان توسط کارمند ویژه‌ای بررسی و حل خواهد شد. در حاشیه مراسم مددی درباره وضعیت استعفای وی از سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به خبرنگاران توضیحی نداد.

اقدامات بانک رفاه برای رسیدگی به امور بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: تحقق برنامه‌های دولت نهم در بخش تامین‌اجتماعی مبنی بر «مهرورزی و خدمت بی‌منت به مردم» به پنج سال زمان نیاز دارد.

«داود مددی» در مراسم گشایش سومین شعبه خدمات ویژه بانک رفاه، برقراری نظام جامع تامین‌اجتماعی را یکی از دغدغه‌های خود در این سازمان خواند و گفت: زنگ اصلاحات سیستمی را از یک سال پیش در سازمان تامین اجتماعی به صدا درآوردیم و اصلاحات ساختاری و تغییر روش در فعالیت‌های سازمان در شرف تکوین است.

وی سپس از مدیریت سنتی در سال‌های گذشته انتقاد کرد و افزود: باید نگرش و رفتار را در مجموعه خود تغییر دهیم. البته اصلاحات در این زمینه زمان‌بر است. به گفته مددی، «در صورت تغییر نگرش و رفتار در سیستم تامین اجتماعی، نیازی به مراجعه حضوری مردم به شعب این سازمان نخواهد بود.»

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: در زمان حاضر شعب تامین‌اجتماعی از شلوغ‌ترین واحدهای خدمت‌رسانی اداری در ایران است و این شایسته ایران در قرن بیست و یکم نیست. باید مراجعه‌ها را به صفر برسانیم و این امر محقق خواهد شد.

وی در ادامه یکی از گلایه‌های بازنشستگان تامین‌اجتماعی را اجبار آنها به صف کشیدن در پشت درهای بانک رفاه برای دریافت مستمری خود، عنوان کرد و گفت: برای حل این مساله، آنی‌ترین راه حل که به ذهنمان رسید، «نوبت‌بندی بر اساس حروف الفبا» بود. هرچند که این روش با انتقادهایی مواجه شد، اما ما مقاومت کردیم و اکنون دیگر مشکلی وجود ندارد.

مددی اضافه کرد: راه حل بعدی، راه اندازی واحدهای خدمات ویژه در بانک رفاه است که هم اکنون در حال اجرا است. پس از اتمام این کار، در مرحله سوم، کارمندانی مخصوص، مامور رسیدگی به امور تعدادی از بازنشستگان تامین‌اجتماعی خواهند شد.

پیشنهاد وزیر پیشنهادی رفاه به رییس‌جمهور

وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای پست وزارت رفاه گفت: به جای جا‌به‌جایی افراد و مدیران، به تحلیل و ارزیابی سیستم معتقد هستم.

«عبدالرضا مصری» همچنین در مراسم گشایش سومین شعبه خدمات ویژه بانک رفاه به دو نوع شیوه مدیریتی در کشور اشاره کرد و گفت: «یک شیوه در پی جا‌به‌جایی افراد و مدیریت‌ها است و فکر می‌کند اگر «زید» رفت و «عمرو» آمد، کارها درست می‌شود.»

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، تجزیه و تحلیل سیستم را روش دیگر دانست و افزود: «به عنوان یک «تحلیلگر سیستم» به روش دوم معتقدم و بر این باورم که اگر سیستم‌ها، تحلیل و اصلاح شود، نیاز به جابه‌جایی افراد نیست.» نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «متاسفانه به جای سیستم، افراد مورد توجه قرار می‌گیرند و بعد از مدتی، صورت مساله پاک می‌شود.»

مصری به مشاهده‌های خود از یک کشور آسیایی ( مالزی ) اشاره کرد و گفت: در این کشور در یک سالن با مساحت معمولی، بیش از ۴۰دستگاه خودپرداز وجود داشت که همزمان ۴۰نفر می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند، اما در ایران، الگو شده که خودپردازها باید یک دستگاه در هر شعبه، آن هم رو به روی پیاده‌رو باشند و مردم برای استفاده از خدمات آن صف بکشند.

وی تجربه آن کشور آسیایی را «نمونه تحلیل سیستم» دانست و گفت: بانک‌های این کشور به‌دولت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند ۲۰میلیون رینگیت زکات به دولت بدهند.

وزیر پیشنهادی رفاه افزود: روز گذشته به آقای دکتر «محمود احمدی‌نژاد» عرض کردم که چون بانک‌ها با پول سر و کار دارند و زکات هم به آن تعلق می‌گیرد، بانک‌های آن کشور به دولت زکات می‌دهند. چقدر خوب بود که بانک‌های دولتی و خصوصی ما نیز همین کار را می‌کردند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین از «دید سیستمی حاکم بر بانک رفاه برای راه‌اندازی شعب خدمات ویژه» قدردانی کرد.