مثلث جذابیت طلای 2021

 شاخص دلار آمریکا که یکی از بازیگران اصلی نوسان قیمت در بازار طلا است، در حالی که طی روندی صعودی به نزدیکی مرز ۹۱ واحدی هم رسیده بود، اما روز سه‌شنبه با سقوط ۴۱/ ۰ درصدی مجددا به نزدیکی مرز ۹۰ واحدی بازگشت. از نظر کارشناسان همچنان چشم‌انداز قیمتی طلا در سال جاری میلادی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. در ادامه به بررسی عواملی پرداخته خواهد شد که همچنان چشم‌انداز طلا را جذاب باقی نگه می‌دارد؛ البته نباید فراموش کرد که عواملی همچون گسترش واکسیناسیون در سال ۲۰۲۱ و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و افزایش جذابیت بازار رمزارزها از عواملی است که می‌تواند مانع از پیشروی طلا در سال جاری شود. با اینکه پیش‌بینی دقیق قیمتی به دور از دقت و واقعیت است، اما از برآیند نظرات تحلیلگران بازار جهانی می‌توان این‌طور استنباط کرد که احتمالا زور عوامل صعودی امسال نیز بر عوامل نزولی بچربد.

  چرا طلا هنوز جذابیت دارد؟

چرا با توجه به ناکامی‌های بلندمدت طلا برای عبور از مرز ۲ هزار دلاری و ماه‌ها تقلای این فلز ارزشمند در میان کانال‌های ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ دلاری و از سوی دیگر در حالی که بیت‌کوین سودهای شگفت‌انگیزی به سرمایه‌گذارانش رسانده است، هنوز گروهی از تحلیلگران بر این باورند که سال جاری نیز می‌تواند سالی جذاب برای فلز زرد باشد. در حقیقت جواب این سوال به عوامل کلان اقتصادی بازمی‌گردد که در حقیقت هنوز تغییر خاصی نسبت به سال قبل نداشته‌اند.

نرخ‌های بهره منفی: هنوز نرخ‌های بهره حقیقی در محدوده منفی قرار دارد. با اینکه در روزهای اخیر نرخ‌های بازدهی اوراق خزانه‌داری پس از ماه‌ها از مرز یک درصد عبور کرد، اما سرمایه‌گذاران و معامله‌گران معتقدند که فدرال رزرو همان‌طور که وعده داده است نرخ‌های بازدهی اوراق را پایین نگه خواهد داشت. مقامات بانک مرکزی آمریکا نمی‌خواهند در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها در شرایط بحرانی هستند، هزینه استقراض پول و اخذ وام افزایش پیدا کند. با پایین ماندن نرخ‌های بهره حقیقی در حقیقت با پایین نگه‌داشتن هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا، تقاضا در این بازارها افزایش پیدا می‌کند.

کاهش ارزش دلار: پایین بودن نرخ‌ اوراق خزانه‌داری در آمریکا یک پیامد دیگر هم دارد که باز هم به سود طلا تمام می‌شود؛ پایین آمدن تقاضای دلار و در نتیجه کاهش ارزش دلار که در اغلب موارد رابطه‌ای معکوس با قیمت طلا دارد. علاوه‌بر این موضوع عاملی دیگر که به احتمال زیاد سبب کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا می‌شود چشم‌انداز تداوم اجرای بسته‌های محرک مالی جدید است. علاوه‌بر بسته‌هایی که در سال گذشته به اجرا درآمد، بسته‌های احتمالی پیش‌رو بر انتظارات تورمی دامن خواهند زد؛ طلا از گذشته تاکنون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد برای پوشش ریسک تورم در نظر گرفته می‌شده است.

چشم‌انداز بسته‌های حمایتی: این عامل البته همبستگی‌های زیادی با عامل کاهش ارزش دلار دارد؛ پیروزی جو بایدن و همچنین به دست آوردن اکثریت مجلس سنا که در انتخابات دور دوم ایالت جورجیا حتمی شد، سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی بر این باور باشند که رئیس‌جمهور منتخب راه همواری برای پیاده‌سازی برنامه‌های اقتصادی خود دارد؛ برنامه‌هایی که به نظر می‌رسد حتی پرهزینه‌تر از دوره‌های قبل باشد. طلا سوار بر موج بسته‌های حمایتی بی‌سابقه‌ای که در سال ۲۰۲۰ توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به اجرا درآمد توانست با ثبت بازدهی ۲۴ درصدی بهترین عملکرد خود در طول یک دهه گذشته را به ثبت برساند.

Untitled-2 copy