آیا بیت‌کوین حباب دارد؟

تیتر همین گزارش اکنون به یکی از بزرگ‌ترین سوالات در بازار جهانی تبدیل شده است. دو نظر کاملا مختلف در پاسخ به این سوال بر پایه شواهد و استدلالات متفاوت وجود دارد. از سویی گروهی از تحلیلگران بر این باورند که صعود قیمتی بیت‌کوین در ماه‌های اخیر شباهتی به حباب‌های تاریخی مانند اتفاقی که برای خود بیت‌کوین که در سال ۲۰۱۷ افتاد، ندارد. افزایش پذیرش بیت‌کوین در مبادلات مختلف، افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران نهادی و کاربردهای جدید این رمز‌ارز مانند مقصدی برای پوشش ریسک دارایی‌ها برای تورم از جمله دلایلی هستند که این تحلیلگران بر پایه آن به روند صعودی و مانای بیت‌کوین باور دارند. در همین راستا بانک جی‌پی‌مورگان نیویورک هفته پیش اعلام کرد که اگر بیت‌کوین جایگاه خود را به‌عنوان رقیب طلا به‌دست بیاورد، پرطرفدارترین رمز‌ارز جهان قابلیت دسترسی به مرز ۱۴۶ هزار دلاری در بلندمدت را داراست. اما از سوی دیگر برخی نهادهای معتبر مانند مرجع راهبردی امور مالی انگلستان و همچنین بانک آو آمریکا هشدار داده‌اند که افزایش قیمت بیت‌کوین به دلیل نااطمینانی‌های ذاتی آن و همچنین ترکیب آن با اقدامات کلاهبردارانه می‌تواند سبب رقم‌خوردن یکی از بزرگ‌ترین حباب‌های تاریخ شود.

هشدار جدی درباره ریسک رمزارزها

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (Financial Conduct Authority) با انتشار گزارشی صریح به سرمایه‌گذاران در بازار بیت‌کوین هشدار داد که باید انتظار از‌دست‌دادن تمام دارایی خود در این بازار را داشته باشند. این مرجع نظارتی در انگلیس که تحت‌نظر وزارت‌خزانه‌داری و پارلمان بریتانیا است هشدار داد که سرمایه‌گذاری و تمام محصولات ثانویه بازار رمزارزها در معرض ریسک بسیار بالا هستند. نهاد CFA اعلام کرده است که برخی از شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در این بازار با بازدهی‌های بسیار بالا را پیشنهاد می‌دهند؛ اما این نهاد نظارتی هشدار داده است که افرادی که در این نوع محصولات سرمایه‌گذاری می‌کنند باید آماده از‌دست‌دادن تمام پول خود باشند. این هشدار در حالی داده شده است که بازار رمزارزها شاهد بی‌سابقه‌ترین نوسانات خود در طول تاریخش بوده است. روز یک‌شنبه و دوشنبه بازار رمزارزها پس از روند صعودی خیره‌کننده در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۱، شاهد سقوط قیمت‌ها بودند به ترتیبی که تنها بیت‌کوین طی این دو روز بیشتر از ۱۰درصد از ارزش خود را از دست داد. ریزش سراسری رمزارزها فقط در روز یکشنبه سبب‌شد حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل بازار رمزارزها در یک روز ناپدید شود.

بیت‌کوین؛ مادر حباب‌ها؟

بیت‌کوین در هفته گذشته توانست قله قیمتی ۴۱ هزار و ۹۷۳ دلار را فتح کند؛ نگاه سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک تورم در فضای اقتصادی که مملو از بسته‌های محرک مالی و اقدامات انبساطی است، تقاضای بیت‌کوین را به طرز چشمگیری افزایش داده است. اما صعود پرسرعت قیمت بیت‌کوین سبب شده است تا گروهی از تحلیلگران درباره احتمال وجود حباب در این بازار و ریزش قیمتی آن به سرمایه‌گذاران هشدار بدهند.  پرطرفدارترین رمز ارز جهان فقط طی سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. از همین‌رو بانک‌ آو آمریکا (‌Bank of America) هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن به مقایسه رشد قابل‌ملاحظه ارزش بیت‌کوین و حباب‌های تاریخی پرداخته شده بود؛ اتفاقاتی مانند حباب دات‌کام در اواخر قرن بیستم میلادی و حباب بازار مسکن آمریکا در میانه اولین دهه از قرن بیست‌ و یکم.

سختگیری نهاد انگلیسی

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان به‌وضوح نگرانی خود را درباره ریسک بالای ذاتی رمزارزها ابراز کرده است؛ از دیدگاه این نهاد این ریسک ذاتی و ترکیب آن با اقدامات کلاهبردارانه مانند شرکت‌های غیرقانونی که مشتریان را با سودهای بالا و بدون اطلاع از خطر نزول قیمت‌ها فریب می‌دهند، می‌تواند سبب به‌وجود آمدن حباب تاریخی شود. همچنین این نهاد در ماه‌های اخیر قوانین سختگیرانه‌تری را نسبت به رمزارزها وضع کرده است و فروش مشتقات بازار رمزارزها به سرمایه‌گذاران خرد را ممنوع اعلام کرده و همچنین هشدار داده است که شرکت‌هایی که بدون ثبت‌نام اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند، عملی مجرمانه را مرتکب شده‌اند. به‌طور کلی نهادهای ناظر بر این باورند که سرمایه‌گذاران در هر بازاری باید از خطرات و ریسک‌های موجود در آن بازار مطلع باشند و پس از این آگاهی اقدام به سرمایه‌گذاری در آن بازار کنند.