سایه واکسن بر بسته حمایتی

طلا بیشتر سود خود را از ابتدای سال‌جاری تاکنون سوار بر موج اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی به دست آورده است. اما موضوعی که ضررهای طلا را در روز آغازین هفته محدود کرد افزایش امیدها به تصویب بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری در کنگره در هفته جاری بود. یکی از رهبران دموکرات اعلام کرد که حزب وی مایل به مصالحه برای تصویب این بسته است.  از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بر این باورند که آخرین نشست فدرال‌رزرو در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌تواند حاوی خبرهای خوبی برای طلا باشد. با اینکه بسیاری بر این باورند که تغییر غیرمنتظره‌ای در سیاست‌های فدرال‌رزرو در این نشست رخ نخواهد داد، اما احتمالا مقامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ سود اوراق بلندمدت تصمیماتی برای خرید بیشتر آنها اتخاذ خواهند کرد. این تصمیم از طریق فشار وارد کردن بر ارزش دلار می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا شود.

فراز و نشیب طلا در ۲۰۲۱

هووی‌لی اقتصاددان در OCBC شرکت خدمات مالی و بانکداری سنگاپوری در مورد تاثیر توزیع واکسن کرونا بر آینده سیاست‌های حمایتی گفت: رضایتی که هم‌اکنون پیرامون واکسن کرونا به وجود آمده است به احتمال زیاد بر اقدامات بیشتر انبساطی فدرال‌رزرو  و بسته‌های محرک مالی سایه می‌افکند. اما این اقتصاددان معتقد است که پس از ته‌نشین شدن خوش‌بینی‌ها و هیجان‌ها نسبت به واکسن کرونا، احتمال رالی مجدد قیمتی طلا افزایش پیدا خواهد کرد. این اقتصاددان در این مورد می‌گوید: پس از اینکه موج هیجانات نسبت به واکسن کرونا کمتر شود و تمرکز سرمایه‌گذاران مجددا به سوی انتظارات تورمی بازگردد که به دلیل اقدامات گسترده انبساطی در آمریکا اعمال شده است، طلا در سال آتی توان آغاز رالی صعودی قیمتی دیگری را دارد. آمریکا نیز با دریافت اولین محموله واکسن شرکت فایزر در آستانه آغاز واکسیناسیونی تاریخی است.

نگاه بازارها به نشست بانک مرکزی

موضوع مهمی که این هفته توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار طلا را به خود اختصاص داده است آخرین نشست سیاست پولی فدرال‌رزرو در سال‌جاری میلادی است. با اینکه بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال‌رزرو نرخ‌های اصلی خود را بدون تغییر باقی خواهد گذاشت، اما انتظار می‌رود فدرال‌رزرو طی این نشست تصمیمی برای افزایش خرید اوراق خزانه‌داری با نرخ سررسید طولانی مدت اتخاذ کند. در حقیقت فدرال‌رزرو با افزایش خرید این اوراق قصد کنترل نرخ سود آنها را دارد تا هزینه قرض گرفتن برای کسب‌وکارها در شرایط کرونایی همچنان پایین باقی بماند. نرخ بازدهی اوراق با قیمت آنها رابطه عکس دارد. یکی از تبعات چنین سیاستی افزایش عرضه دلار و کاهش ارزش پول آمریکا است؛ موضوعی که به هر حال به سود طلا تمام خواهد شد. به همین دلیل برخی از تحلیلگران بر این باورند که حتی در صورتی که مذاکرات بسته محرک مالی جدید در کنگره به سرانجام مطلوبی نرسد باز هم طلا تحت تاثیر سرکوب نرخ بازده توسط بانک مرکزی، توانایی افزایش قیمت و فتح قله‌های جدید را دارد.

بازارهای سهام اغلب هفته جاری را با امید به تصویب بسته محرک مالی جدید در ایالات متحده و ادامه سیاست‌های انبساطی با افزایش ارزش آغاز کردند. سهام اروپایی از توافق نمایندگان اتحادیه اروپا و انگلیس برای تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق تجاری جدید استقبال کردند. شاخص STOXX ۶۰۰ که نمایانگر وضعیت کلی بازارهای سهام در ۱۹ کشور اروپایی است، پس از آنکه در هفته گذشته یک درصد از ارزش خود را  تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به برگزیت از دست داده بود، هفته جاری را با افزایش حدود یک درصدی آغاز کرد.