ثانیه شماری برای سیاست‌های حمایتی

افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا سبب شده است تا سرمایه‌گذاران همچنان روی برنامه‌های حمایتی از سوی فدرال رزرو حساب باز کنند؛ اقداماتی مانند افزایش خرید بدهی‌های دولتی آمریکا توسط بانک مرکزی. موضوعی که می‌تواند روند صعودی بازدهی اوراق خزانه‌داری در روزهای اخیر را معکوس کند. تحلیلگران بر این باورند در صورتی که نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله که اکنون حدود ۹۱/ ۰ درصد است به بالای مرز یک درصدی برسد می‌توان انتظار واکنش سریع فدرال رزرو حتی قبل از نشست ماه دسامبر را داشت. در حقیقت فدرال رزرو در مقطع کنونی نمی‌خواهد هزینه استقراض پول توسط مردم و شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

فشار ریسک‌های موجود بر فدرال رزرو

خبرهای امیدوارکننده آزمایش موفق دو واکسن مختلف در هفته گذشته سبب شد تا مجددا سرمایه‌گذاران به بازارهای پر‌ریسک مانند بازار سهام روی بیاورند. اتفاقی که سبب شد در روزهای گذشته شاخص‌های کشورهای مختلف یک دست سبزپوش شوند و بسیاری از آنها موفق به شکستن رکوردهای تاریخی خود شوند. همچنین یکی دیگر از تاثیرات اخبار مربوط به واکسن افزایش بازدهی اوراق آمریکا به بالاترین سطح از ماه مارس بود. نرخ بازدهی اوراق با تقاضا و قیمت این اوراق رابطه معکوس دارد و با کاهش تقاضا برای این اوراق به‌دلیل گسیل سرمایه‌ها به سوی بازارهای پر‌ریسک‌تر، قیمت این اوراق کاهش یافت و در نتیجه نرخ بازدهی این اوراق به سقف ۸ ماهه خود نزدیک شد. اما در همین حال بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف اعتقاد دارند در حالی که هنوز برای دسترسی مردم به واکسن باید ماه‌ها در انتظار بود و از سوی دیگر تصویب بسته حمایتی جدید ماه‌ها به تعویق افتاده است، ریکاوری متزلزل اقتصاد آمریکا اکنون در معرض خطر قرار دارد. فقط در هفته گذشته در ایالات متحده بیش از یک میلیون مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است.

با اینکه هنوز مقامات فدرال رزرو عزمی جدی برای افزایش برنامه‌های حمایتی خود نشان نداده‌اند و از طرفی خرید دارایی‌های فدرال رزرو همین حالا هم در بالاترین سطح خود در تاریخ قرار دارد، اما انتظار می‌رود عوامل منفی یاد شده، بانک مرکزی آمریکا را مجبور به افزایش سطح حمایت‌های خود در نشست ماه دسامبر کند.

فدرال رزرو بازارها را غافلگیر می‌کند؟

هر سخنرانی جرومی پاول سکاندار فدرال رزرو در این روزها به دقت زیر نظر بازارها خواهد بود. استیو انگلندر مدیر مجموعه global G۱۰ FX research معتقد است که احتمال دارد فدرال رزرو با افزایش برنامه خرید دارایی‌هایش به ۱۲۰ میلیارد دلار در ماه قبل از نشست ماه دسامبر بازارها را غافلگیر کند. از نظر این تحلیلگر مقامات فدرال رزرو در صورتی که به این نتیجه برسند که افزایش تعداد مبتلایان ریکاوری اقتصادی را تهدید می‌کند، دست به این کار خواهند زد. فدرال رزرو از ابتدای شروع پاندمی تاکنون هر ماه حداقل ۸۰ میلیارد دلار خرید دارایی داشته است. انگلندر در ادامه گفت با اینکه فدرال رزرو انتظار آمدن واکسن را دارند، اما شاید در شرایط کنونی احساس کنند که لازم است مجددا وارد عمل شوند. از نظر این تحلیلگر حداقل دوره‌ای سه ماهه زمان نیاز است تا واکسن به‌طور گسترده در دسترس باشد و تا آن زمان وضعیت می‌تواند بسیار بغرنج شود. پریا میسرا تحلیلگر ارشد در TD Securities اما معتقد است در صورتی که اخبار مربوط به واکسن سبب افزایش نرخ بازدهی اوراق ۱۰ساله به بالای یک درصد شود فدرال رزرو احتمالا با خرید بیشتر اوراق بلند مدت دست به تعدیل بیشتر بازدهی آنها خواهد زد. دلیل این ضرورت تعدیل نرخ بازدهی اوراق قرضه از سوی فدرال رزرو در این است که با افزایش نرخ سود، در حقیقت هزینه قرض پول برای شرکت‌ها و افراد افزایش خواهد یافت و این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی به هیچ وجه مطلوب فدرال رزرو نیست. به همین دلیل تحلیلگران معتقدند اگر بازدهی اوراق ۱۰ ساله به بالای مرز یک درصد برسد فدرال رزرو قبل از جلسه ماه دسامبر دست به تعدیل این نرخ خواهد زد.