هفته طلایی قبل از سال نو

بازه جدید معاملاتی

فلز زرد که در سال جاری تاکنون ۱۸ درصد سود به سرمایه‌گذاران رسانده است هفته‌ای رویایی را پشت سر گذاشت و بیشتر از ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های انبساطی اقتصادهای پیشرو در جهان و همچنین خرید پایدار از سوی صندوق‌های قابل معاوضه در بورس و بانک‌های مرکزی، بهترین سال خود از ابتدای دهه جاری را پشت سر می‌گذارد. جرج گرو، مدیر شرکت مدیریت ثروت RBC در این باره به بلومبرگ گفت: طلا مسیر خود را در بازه جدید ۱۴۸۰ تا ۱۵۳۰ دلار ادامه خواهد داد و سرمایه‌گذاران توجه خود را به خبرهای سال آینده در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، تجارت و تعرفه‌ها معطوف خواهند کرد.

افزایش قیمت بدون تغییر در عوامل بنیادی

تحلیلگران معتقدند که این فلز ارزشمند احتمالا یک حرکت افزایشی دیرهنگام را تجربه خواهد کرد. دلیلی که سرمایه‌گذاران برای این ادعای خود عنوان می‌کنند افزایش بی‌سابقه ریسک در وال‌استریت است. در روزهایی که سهام مختلف در وال‌استریت یکی پس از دیگری رکوردها را جابه‌جا می‌کنند، به نظر تحلیلگران، سرمایه‌گذاران به دنبال پشتوانه‌ای برای پوشش این ریسک هستند، که یکی از بهترین پناه‌گاه‌ها طلا است. در حالی‌که هنوز تغییرات قابل ملاحظه‌ای در عوامل بنیادی از جمله تغییر چشم‌انداز اقتصادی جهان و وضعیت مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین ایجاد نشده است، اما قیمت طلا در هفته‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است. شمش طلا در سه هفته گذشته به ازای هر اونس حدود ۵۰ دلار افزایش ارزش را تجربه کرد و سبب شد که دوباره قیمت این فلز از مرز ۱۵۰۰ دلار عبور کند. در روز جمعه شاخص‌های سهام مهم، در پی انتشار اخباری مبنی بر سوددهی قوی صنعت چین رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند. تحلیل‌گران همچنین انتشار این آمارها را به‌عنوان نشانه‌ای قلمداد کرده‌اند که پکن به زودی فاز اول قرارداد تجاری با آمریکا را به امضا خواهد رساند.‌

چشم‌انداز یورو در ۲۰۲۰

از سوی دیگر با کاهش ارزش شاخص دلار در هفته گذشته، یکی دیگر از پرسش‌هایی که پیش روی معامله‌گران بازار قرار گرفته است، سرنوشت ارزهای مهم جهانی در سال آینده میلادی است. یکی از مهم‌ترین ارزهایی که در سال‌های گذشته در کنار یوآن چین مورد توجه تحلیل‌گران اقتصادی قرار گرفته است، یورو است. یورو در کنار یوآن در چشم‌اندازی بلندمدت در حال افزایش سهم خود در مبادلات جهانی هستند. بعد از ۲ سال کاهش ارزش یورو، خوش‌بینی‌های زیادی در مورد این ارز برای سال آینده وجود دارد. تخمینی که بلومبرگ برای بازدهی یورو در سال ۲۰۲۰ زده است، بازدهی ۴ درصدی نسبت به دلار در سال آینده میلادی است. پیش‌بینی‌کنندگان بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی و کاهش تدریجی تنش‌های سیاسی در سال آینده را از عوامل تقویت یورو عنوان کرده‌‎اند. استفان اینس استراتژیست بازارها در مورد وضعیت یورو در سال آینده در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: نسبت ارزش یورو به دلار به‌طور ویژه نسبت به شاخص رشد جهانی حساس است و با توجه به سیگنال‌های مثبت از طرف مقامات واشنگتن و پکن و بالاگرفتن خوش‌بینی درباره سرانجام جنگ تجاری، می‌توان انتظار داشت در سال آینده میلادی یورو روندی افزایشی در برابر دلار  را آغاز کند.