چشم طلا به مذاکرات تجاری

  بلاتکلیفی در بازارها

مایکل مک‌کارتی استراتژیست ارشد بازار در موسسه CMC درباره سناریوهای احتمالی روند قیمتی فلز گرانبها در آینده گفت: ما در حال حاضر و در کوتاه‌مدت به احتمال زیاد شاهد جهش بزرگی در قیمت طلا نخواهیم بود. در کوتاه مدت نوسان قیمت هر اونس طلا پایین خواهد بود و تنها حالتی که می‌تواند این سناریو را نقض کند این است که واشنگتن و پکن اعلام کنند که توافق تجاری احتمالا قابل دستیابی نیست.بازارهای سهام آسیا نیز همچنان چشم انتظار اخبار شفاف‌تر از مذاکرات تجاری بین دو قطب بزرگ اقتصادی جهان هستند. در حقیقت معامله‌گران این بازارها در انتظار اخباری از نحوه پیشرفت مذاکرات هستند و این بی‌خبری مانعی بزرگ برای انگیزه آنها برای خرید و فروش است. عامل دیگری که به این وضعیت بلاتکلیف دامن زد انتشار خبری از سوی خبرگزاری CNBC بود. این خبرگزاری دیشب اعلام کرد که وضعیت کلی در پکن درباره چشم‌انداز رسیدن به یک توافق تجاری «بدبینانه» است.دنیل هاینز در مورد فضای کلی که اخبار گفت‌وگوهای تجاری به وجود آورده است اظهار کرد که اخبار ضد و نقیضی که از طرفین گفت‌وگو به بازارها می‌رسد دلیل اصلی گرفتار شدن قیمت‌ها در بازه‌های محدود است. او در ادامه دو عامل تردید درباره سناریوی رشد اقتصاد جهانی و دلار ضعیف را عوامل پشتیبان از قیمت طلا عنوان کرد. دلار در حال حاضر به کف دو هفته‌ای خود رسیده است. ارزش شاخص دلار در روز سه شنبه تقریبا ثابت باقی ماند و به مقدار ۸/ ۹۷ واحد رسید.

از طرف دیگر کماکان سطح تنش‌ها در هنک‌کنگ بالاست. محاصره شدن صدها معترض در محوطه دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ یکی از مواردی بود که توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده بود. در حالی که نزدیک بود این واقعه منجر به یک بحران جدی شود، محاصره شدگان توانستند از این محاصره فرار کنند. در هر صورت مادامی که سطح تنش‌های ژئوپلیتیک در هر نقطه از جهان از جمله هنگ‌کنگ بالا باشد، این عامل می‌تواند به‌عنوان محرک برای دارایی‌های امن از جمله طلا عمل کند.عامل مهمی که این هفته به مرکز توجه تحلیلگران تبدیل شده است، انتشار صورتجلسه آخرین نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه است. فدرال رزرو در سال جاری میلادی سه بار دست به کاهش نرخ بهره زده است؛ اقدامی که در دهه گذشته در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بی‌سابقه بوده است. این اقدام در حقیقت برای جبران خساراتی بوده است که جنگ تعرفه‌ای بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است. اما بعد از آخرین جلسه کمیته بازار باز در ماه اکتبر، سیاست‌گذاران اعلام کردند تا زمانی که آمارها از وخامت جدی در اقتصاد آمریکا حکایت نکنند، دیگر کاهش نرخ بهره در کار نخواهد بود. یکی از دلایل دیگر سودهای طلا در روزهای اخیر، خروجی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بوده است که البته در مقابل نوسانات خود قیمت، اثر ناچیزی داشته است. ذخیره طلای SPDR Gold Trust که بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس دنیا با پشتوانه طلا است، از روز جمعه تا روز دوشنبه با ۶/ ۰ درصد کاهش به حدود ۸۹۲ تن رسیده است.

  آیا طلا هنوز جذاب است؟

با اینکه به نظر می‌رسد سود سوداگرانه طلا دیگر جذابیتی برای معامله‌گران ندارد و این سناریو مسیر خود را تا آخر طی کرده است، و از سوی دیگر بیشتر توجهات به بازارهای سهام جلب شده است، اما سرمایه‌گذاران هنوز نمی‌توانند به‌طور کلی نسبت به عایدی این فلز گرانبها بی اعتنا باشند. استیو دان رئیس تبادلات تجاری در موسسه سرمایه‌گذاری آبردین در این مورد گفت: اگرچه سرمایه‌گذاران به دلیل رالی بی‌سابقه تابستانی قیمت طلا، سودهای زیادی به دست آورده‌اند، اما هنوز دلایل زیادی وجود دارد که این پناهگاه امن دارایی می‌تواند بخش قابل‌توجهی را در پرتفولیوی سرمایه‌داران اشغال کند. این کارشناس ارشد بازار در ادامه پیش‌بینی کرد که کف بسیار محکمی برای قیمت طلا در ادامه سال وجود دارد. او این مقاومت محکم را در بازه ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای هر اونس طلا دانست. او در ادامه گفت: جریان پول اکنون در حال بازگشت از بازارهای دارایی است، اما هنوز این بازارها موقعیتی جذاب دارند. سرمایه‌گذاران نیز نگران محافظت از دارایی‌های خود هستند. گزارش‌هایی که از موسسه آبردین تاکنون منتشر شده است از جریان ورودی قابل ملاحظه پول برای کالاهای تجاری در این ماه حکایت دارد. آمارها نشان می‌دهد صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا برای این شرکت شاهد ورودی ۹۵ میلیون دلاری بوده‌اند، که نزدیک به ۶۴ درصد از کل ورودی را تشکیل می‌دهد.دان در ادامه گفت: در کنار طلا اکنون شاهد اشتیاق زیاد در کل بازارهای فلزات گرانبها هستیم. با اینکه اکنون به نظر می‌رسد بازار فلزات گرانبها از خبرهای افزایشی خالی شده است اما باید منتظر اطلاعات جدید بمانیم.  با توجه به حبس ارزش هر اونس طلا در بازه قیمتی جدید، تحلیلگران انتظار دارند با رسیدن اخبار احتمالی از وضعیت بد اقتصادی قیمت طلا از بازه کنونی پا را فراتر بگذارد و به راحتی از مرز روانی ۱۵۰۰ دلار عبور کند. استیو دان در این مورد تصریح کرد: یکی از ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران باید بسیار به آن توجه کنند، مذاکرات بودجه ایالات متحده و تهدیدات دولت به یک تعطیلی دیگر است. برای بسیاری از تحلیلگران سطح بدهی‌ها یکی از موارد حیاتی است. این عوامل می‌توانند فشار زیادی بر قیمت فلزات گران‌بها وارد کنند.

  به دنبال تکانه‌ای جدید

قیمت طلا در حال دست و پا زدن در بازه قیمتی ثابتی است و در حقیقت بعد از افت حدود ۶ درصدی ارزش طلا از ماه سپتامبر به دنبال تکانه‌ای جدید است تا بازه قیمتی جدید را در هم شکند و به محدوده جدید پا بگذارد. ارزش طلا به دلیل بهبود انتظارات در بازار کاهش یافته است، عاملی که سبب شده است بازارهای سهام به رکوردهای جدید برسند و در کنار آن بازده اوراق قرضه بالاتر برود.در ماه‌های اخیر، سطح بدهی‌ها با بازده منفی در بازار جهانی از مقدار ۱۹ هزار میلیارد دلار به حدود ۱۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. استیو دان در مورد بدهی‌های با بازده منفی و تاثیر آن بر ارزش طلا گفت: اگرچه حجم این بدهی‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است، اما مقدار کنونی آن هم پشتوانه بسیار محکمی برای قیمت طلا است. در جهانی که هنوز هزاران میلیارد دلار بدهی با بازده منفی معامله می‌شود، طلا می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای بهبود درآمدها در نظر گرفته شود. در ضمن بازده پایین اوراق قرضه فشار بیشتری بر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای ریسک بیشتر وارد می‌کند و به همین دلیل این سرمایه‌گذاران در پرتفولیوی خود به دارایی‌ای نیاز دارند که تضمین زیادی برای آنها در پی داشته باشد. تخصیص دادن جایی برای طلا با توجه به عملکرد بلند‌مدت آن می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد. این کارشناس بازار در جواب به این سوال که سهم بهینه طلا در پرتفولیو اکنون چه مقدار است گفت معادله کاملی برای پاسخگویی به این سوال وجود ندارد اما بدترین جواب برای این معادله مقدار صفر یعنی نداشتن طلا است.