در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۵/ ۰ درصد افزایش، به ۱۵۲۱ دلار و ۹۰ سنت رسید.به گفته مایکل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس»، چین و آمریکا اظهاراتی مطرح کردند که نشان می‌دهد ممکن است توافق تجاری بین دو طرف حاصل شود و این مساله طلا را با فشارهای کاهشی مواجه کرده است. با این حال اگر این مذاکرات دوباره شکست بخورد، به نفع قیمت طلا خواهد بود. شاخص دلار آمریکا پس از اینکه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد مذاکرات تجاری آمریکا و چین در اوایل اکتبر از سرگرفته خواهد شد در معاملات روز سه‌شنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۱/ ۰ درصد رشد کرد.

براساس گزارش رویترز، اختلاف تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان بیش از یک سال است که ادامه دارد و باعث التهاب بازارهای جهانی و کندی رشد اقتصاد جهانی شده و در نتیجه قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۸ درصد رشد کرده است.استفن اینس، استراتژیست شرکت اکسی تریدر در یادداشتی نوشت: اگر وخامت شرایط اقتصاد کلان ادامه پیدا کند طلا به قیمت بالاتری صعود خواهد کرد زیرا ممکن است بازار همچنان روی تسهیل بیشتر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حساب کند. موجودی طلای «اس‌پی‌دی آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت‌پشتوانه طلا در جهان است، روز دوشنبه ۶۱/ ۱ درصد رشد کرد و به ۹۰۸.۵۲ تن رسید که منعکس‌کننده علاقه سرمایه‌گذاران به طلا است.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در محدوده ۱۴۹۷ دلار تا ۱۵۲۴ دلار خنثی مانده است و با خروج از این محدوده می‌تواند جهت حرکت مشخصی پیدا کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۲/ ۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۸ دلار و ۵۹ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۳/ ۰ درصد کاهش، به ۹۵۴ دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۱/ ۰ درصد کاهش، به ۱۶۵۲ دلار و ۱۶ سنت رسید.

  دلار قدر تضعیف یورو را دانست

با وجود لغو برنامه دیدار هیات چینی با کشاورزان آمریکایی، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به فاکس بیزینس گفته است که قرار است رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی این کشور با لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین دیدار کند. این خبر در کنار تضعیف یورو و پوند به صعود دلار منجر شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارزی جهانی هر دلار به ۶۶/ ۱۰۷ ین رسید تا پایین کانال ۱۰۸ ین باقی بماند. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۴۷۵۸/ ۱ دلار مبادله شد تا ارزش دلار استرالیا در یکی از کمترین سطوح سه هفته اخیر باقی بماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد به ۵۱/ ۹۸واحد رسید. ریچارد فالکن‌هال، استراتژیست ارزی در موسسه «اس‌ای‌بی» گفت: تا زمانی که چشم‌انداز اقتصاد جهانی نامطمئن است و تنش‌های ژئوپلیتیکی کاهش نیافته‌اند، انتظار داریم روند کنونی بازار ارز ادامه داشته باشد. پیش‌بینی ما این است که دلار امسال به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و ارزهای نوظهور ضعیف باقی خواهند ماند.

از سوی دیگر پس از آنکه نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که شمار طرفداران استقلال اسکاتلند از انگلیس اکنون بیشتر از شمار موافقان اتحاد با انگلیس است، ارزش پوند در برابر دلار به ۲۴۸/ ۱دلار رسید. اسکاتلند در زمان رفراندوم برگزیت به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود اما بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفته است این کشور را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. مانند پوند، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی یورو نیز در برابر دلار عقب‌نشینی کرد تا جایی که هر یورو به ۱۰۰/ ۱ دلار رسید. هر فرانک نیز به ازای ۰۰۹۳/ ۱ دلار مبادله شد. ارزش دلار آمریکا در برابر همتایان کانادایی و سنگاپوری خود نسبتا بدون تغییر باقی ماند تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای ۳۲۵۹/ ۱ و ۳۷۷۳/ ۱ دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

  بورس‌های غربی ریخت

برخلاف بورس‌های آسیایی، بورس‌ها در اروپا و آمریکا ریزشی بودند. روند معاملات روز سه‌شنبه بازارهای بورس جهانی تحت‌تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری بین آمریکا و چین قرار گرفت. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه‌ای گفته است که مذاکرات تجاری با طرف چینی به‌زودی از سر گرفته می‌شود. در آخرین تحول مثبت مربوط به مناقشات تجاری، آمریکا با معافیت موقت برخی محصولات چینی از تعرفه‌های وارداتی موافقت کرد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۲۶/ ۰ درصد کاهش تا ۷۳۲۶.۰۷ واحد پایین رفت، شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با ریزش ۰۵/ ۱ درصدی در سطح ۵۶۳۰.۷۶ واحد بسته شد و شاخص «دکس‌۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰۱/ ۱درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۳۴۲.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» حدود ۹/ ۰درصد پایین رفت و به ۹۰۹۳.۰۶ واحد رسید. ریک رایدر، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه «بلک‌راک» گفت: موضوعات زیادی در جریان است که حواس معامله‌گران به آنها هست. از مساله برگزیت گرفته تا مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین و رشد اقتصادی منطقه یورو. فکر می‌کنم روند پرنوسان بازارها ادامه خواهد داشت. در وال‌استریت شاخص‌ها مانند همتایان اروپایی، عمدتا نزولی بودند تا جایی که شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰۶/ ۰درصد افزایش به ۲۶ هزار و ۹۵۰ واحد رسید، شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰۱/ ۰درصد ریزش تا سطح ۲۹۹۱.۷۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی «نزدک کامپوزیت» با ریزش ۰۶/ ۰درصدی در سطح ۸۱۱۲.۴۶ واحدی بسته شد. از سوی دیگر اما در معاملات آسیا، شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۱۴/ ۰درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۵/ ۱۱۰ واحدی بالا رفت، شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ با صعود ۲۵/ ۰درصدی به ۲۶ هزار و ۲۸۷.۷ واحد رسید. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» با افزایش ۶۱/ ۰ درصدی در سطح ۳۹۱۴.۳۵ واحد بسته شد. در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت «وست‌تگزاس اینتر مدیت» با ۲۱/ ۰درصد کاهش به ۵۸.۳۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۵۲/ ۰درصدی به ازای ۴۳/ ۶۴دلار در هر بشکه مبادله شد.همچنین در بازار فلزات گرانبها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۱۸/ ۰درصدی به ۱۵۱۹.۵۷ دلار رسید. هر اونس نقره نیز با کاهش ۵۱/ ۰درصدی به ازای ۶۱/ ۱۸دلار مبادله شد.