کف دوقلوی نرخ در بازار دلا‌ر

قیمت دلار، ۴۵ دقیقه ابتدای روز سه‌شنبه در کانال ۱۰ هزار تومانی نوسان کرد؛ ولی این کافی نبود تا کف جدیدی در بازار ارز به ثبت برسد. بازار از حدود ساعت ۱۱:۴۵ از مسیر نزولی خارج شد و به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت. این برای دومین بار بود که شاخص ارزی در مرز ۱۱ هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفت تا برخی از فعالان از آن به‌عنوان «کف دوقلوی بازار ارز» یاد کنند. حمایت پیشین در تاریخ ۲۶ تیرماه۹۸ صورت گرفته بود. البته جنس حمایت روز سه‌شنبه با روز ۲۶ تیر تفاوت داشت. اول اینکه در آن تاریخ، قیمت دلار پیش از آنکه به مرز ۱۱ هزار تومانی برسد با افزایش خریدهای نوسان‌گیران مواجه شده بود و دوم آنکه بازگشت قیمتی دلار در تاریخ ۲۶ تیرماه بسیار سریع‌تر از روز سه‌شنبه بود. در تاریخ اول، قیمت دلار تا محدوده۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بالا آمد، ولی دیروز قیمت این ارز روی عدد ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان به کار خود پایان داد. البته این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از روز سوم هفته بود و موجب شد که روند کاهشی دلار پس از ۴ افت متوالی قطع شود، اما همزمان نتوانست نگرانی برخی معامله‌گران را از احتمال افت دوباره به زیر مرز روانی برطرف کند.

چرا قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی وارد شد؟

بیشتر فعالان رفت و برگشت قیمتی دلار در مرز ۱۱ هزار تومانی را به نوسان‌گیری معامله‌گران از اخبار نسبت می‌دادند. آنها باور داشتند، نوسان‌گیران در ابتدای روز با جوسازی پیرامون صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه، فروش‌ها را افزایش دادند. در آخرین ساعات روز دوشنبه خبرگزاری‌ها گزارش دادند که امانوئل مکرون عنوان کرده است، شرایط برای دیدار رئیس‌جمهور ایران و آمریکا فراهم است. امری که تغییر فضای سیاسی را برای شماری از معامله‌گران جدی‌تر می‌کرد. تحت‌تاثیر چنین خبری و تصورات ایجاد شده پیرامون، صبح روز سه‌شنبه در ابتدا نرخ حواله درهم راه نزولی را در پیش گرفت و حدود ساعت ۱۰ صبح، قیمت درهم در حوالی ۳ هزار و ۳۰ تومان به ثبت رسید که ۴۰ تومان کمتر از روز دوشنبه بود. وقتی درهم چنین روند قیمتی را آغاز کرد، به تبع آن بازیگران دلار نیز با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به فروش دلار کردند تا قیمت این ارز تا محدوده ۱۰ هزار و ۹۳۰ تومان افت کند.

 عامل بازگشت قیمت دلار چه بود؟

از نظر فعالان، آنچه زمینه‌ساز تغییر مسیر شاخص ارزی شد، این بار جوسازی معامله‌گران پیرامون اظهارات رئیس‌جمهوری بود. آنها صحبت‌های رئیس‌جمهور را این گونه نقل می‌کردند که تنها در صورتی حاضر به عکس گرفتن با ترامپ است که در درجه اول او تحریم‌ها را بردارد. از نظر نوسان‌گیران این اظهارات متناقض با صحبت‌های روز دوشنبه بود که در آن رئیس‌جمهور عنوان کرده بود «اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد». با جوسازی پیرامون این تناقضی که از نگاه معامله‌گران بازار وجود داشت، قیمت دلار تغییر جهت یافت و به بالای مرز ۱۱ هزار تومانی بازگشت.

آیا واقعا رفت و برگشت دلار عامل سیاسی داشت؟

در‌حالی‌که عده زیادی از معامله‌گران رفت و برگشت دیروز قیمت دلار را ناشی از جوسازی پیرامون اخبار سیاسی می‌دانستند، گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که دیروز معاملات چندانی در بازار صورت نمی‌گرفت و تقاضا یا عرضه خاصی وجود نداشت.به‌عنوان مثال، دیروز در برابر یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های بانکی صف خرید یا فروش خاصی وجود نداشت و صحبت‌های شماری از صاحبان صرافی نیز حاکی از آن بود که خرید و فروش زیادی نداشته‌اند. می‌توان گفت در روزی که نوسان دلار نسبتا بیشتر از روزهای قبل بود، خرید و فروش در بازار چندان بالا نبود.

 در این شرایط این تصور به ذهن متبادر می‌شود که نوسان دیروز از لحاظ عوامل بنیادی چندان حمایت نمی‌شده و بیشتر ناشی از فعالیت معامله‌گران فردایی بازار بوده است. در واقع اخبار سیاسی جوی را شکل داده بود که آنها می‌توانستند با تفسیر آن و بازی‌های نوسانی کسب سود کنند. احتمالا بازار در ابتدای روز سه‌شنبه همراه با خالی‌فروشان بود، ولی در اواسط روز چرخ بازار به میل «مالداران» چرخید.مالداران در بازار ارز به افرادی گفته می‌شود که روز قبل دلار خریده‌اند و در روز جاری باید تحویل بگیرند. هر قدر قیمت دلار در روز بعد نسبت به روز قبلی بالاتر برود، این دسته از معامله‌گران طبیعتا سود بیشتری کرده‌اند.دیروز در‌حالی‌که قیمت دلار در بازار آزاد به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی رفت، کمترین قیمتی که بر تابلوی صرافی‌های بانکی ثبت شد، عدد ۱۱ هزار تومان بود، هر چند صرافی‌های بانکی قیمت خرید خود را تا ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان در مقطعی پایین آوردند.