در اولین روز کاری شهریورماه، دلار رکورد کاهشی جدیدی را ثبت کرد، هر چند همچنان توانست سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را در بازار حفظ کند. روز شنبه، شاخص ارزی از محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی پایین‌تر رفت و روی عدد ۱۱ هزار و ۵۶۰ تومان قرار گرفت. این عدد ۸۰ تومان کمتر از آخرین روز خردادماه بود و موجب شد شاخص ارزی به کمترین سطح قیمتی برسد که از ۱۴ بهمن ماه تجربه شده است. در آن مقطع زمانی، دلار روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود. به گفته فعالان، نبود تقاضا در بازار و عرضه متناسب بازارساز دو عامل مهمی بودند که در افت روز ابتدایی هفته نقش داشتند. برخلاف روند کاهشی دلار، دیروز سکه تمام بهار آزادی نه تنها در برابر افت قیمت مقاومت کرد، بلکه توانست به بالای سطح ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی بازگردد. سکه روز شنبه ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. به باور معامله‌گران بازار، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه‌بازان شد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود که روز جمعه به بهای هزار و ۵۲۶ دلار رسید. عصر روز پنج‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی حدود هزار و ۴۹۶ دلار بود. به این ترتیب، افزایش ۲ درصدی بهای اونس در روز تعطیل بازار داخلی، با تاخیر یک روزه در بازار سکه سبزه میدان اثرگذار شد. اگر قیمت دلار روند کاهشی را تجربه نمی‌کرد و به زیر ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان نمی‌رفت، این احتمال وجود داشت که سکه بتواند با قدرت بیشتری حتی به کانال‌های بالاتر برود. البته فعالان باور دارند، ادامه کاهش دلار حتی سکه را با وجود افزایش اونس در مسیر کاهشی قرار خواهد داد. در ماهی که گذشت، دلار پنج درصد از ارزش خود را از دست داد و همین عامل موجب شده بود که بازدهی بازار سکه نیز منفی شود، هر چند بازدهی آن ۸/ ۱ درصد و کمتر از بازار ارز بود.

متغیرهای افت دلار کدامند؟

به گفته فعالان بازار، مهم‌ترین عاملی که در ماه‌های اخیر زمینه‌ساز نزول قیمت‌ها در بازار شده است، نبود تقاضا در بازار به شکل اسکناس یا حواله است. برای این کاهش تقاضا متغیرهای متفاوتی ذکر شده است؛ عده‌ای باور دارند کاهش نوسانات دلار در مردادماه به کمترین سطح از اسفند ۹۶، مهم‌ترین عاملی بوده است که سفته‌بازان و نوسان‌گیران را از بازار عقب رانده است. در مقابل عده دیگری اعتقاد دارند، روند کاهشی غیرمنتظره ماه‌های اخیر موجب ضرر بسیاری از معامله‌گران ارزی شده است و این عامل موجب شده که آنها توان مداخله زیاد در بازار را نداشته باشند و هم‌زمان با احتیاط بیشتری در معاملات مشارکت کنند. با این حال، عده‌ای کاهش بهای دلار در روز اول هفته را به خبری مرتبط دانستند که مربوط به مذاکرات ایران و فرانسه بود. به گفته فعالان، معامله‌گران در شرایطی که تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد، به اخبار مثبت واکنش بیشتری نشان می‌دهند. در این میان، عده‌ای نیز افت نرخ حواله درهم را در افت قیمت دلار در بازار داخلی موثر می‌دانستند. دیروز نرخ حواله درهم تا محدوده ۳ هزار و ۱۷۰ تومانی افت کرد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود.

فنی‌های بازار چه می‌گویند؟

شکست محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی و ورود به سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، انتظارات کاهشی شماری از معامله‌گران فنی بازار را فعال‌تر کرده است. این عده باور دارند، ادامه روند کم نوسان فعلی یا انتشار یک خبر مثبت در بازار به راحتی می‌تواند منجر به شکست سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و حرکت دلار به سوی ابتدای کانال ۱۱ هزار تومانی شود. این در حالی است که عده دیگری از بازیگران فنی بازار باور دارند، بازار در شرایط رِنج قرار دارد و افزایش یا کاهش قیمتی قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد. این عده باور دارند مرز حمایتی محکم پیش روی بازار عدد ۱۱ هزار تومانی است و در صورتی که بتواند به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی بازگردد، احتمال صعود به بالای سد ۱۲ هزار تومانی نیز وجود دارد.

 

صعود یک‌دست بازار سهام