به گزارش «ایسنا» به نقل از راشاتودی، روسیه در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد خود از تحریم‌های آمریکا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود را با چین و هند کاهش داده است و اکنون به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبادلات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است. برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور، در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده گمرک روسیه، در مبادلات تجاری با چین سهم یورو و روبل از دلار افزایش یافته است و سهم یورو از این مبادلات از ۷/ ۰ درصد در سه ماه نخست سال قبل به ۶/ ۳۷ درصد در سه ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است. در شرایطی که سهم روبل از مبادلات با چین به ۶/ ۹ درصد رسیده است، استفاده از دلار از ۸۷ درصد به تنها ۷/ ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است. ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه رسما خواهان کنار گذاشتن دلار در مبادلات با اتحادیه اروپا و استفاده از یورو و روبل شده است. بانک مرکزی روسیه نیز همگام با روند تجارت خارجی در حال کنار گذاشتن دلار از ذخایر خود است به گونه‌ای که سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه اکنون به پایین‌ترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.

ماه گذشته بانک «جی پی مورگان» آمریکا پیش‌بینی کرده بود درآینده‌ای نزدیک سلطه دلار بر بازارهای جهانی پایان خواهد یافت و نظام پرداخت بین‌الملل به آسیا، جایی که یک قدرت بزرگ‌تر قرار دارد منتقل خواهد شد. این بانک به مشتریان خود توصیه کرده بود که تمام دارایی‌های ارزی خود را به شکل دلار نگهداری نکنند.

در حالی که روسیه فاصله اقتصاد خود با آمریکا را بیشتر می‌کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد انگلیس بیشترین سرمایه‌گذاری را در آمریکا داشته است. به گزارش دفتر تحلیل داده‌های اقتصادی آمریکا، تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود هفت میلیون و ۸۷ هزار و ۹۰۰ شغل در آمریکا تحت تاثیر مستقیم سرمایه‌های خارجی ایجاد شده است. شرکت‌های خارجی از طریق تولید مشترک با شرکای آمریکایی خود در این سال ۳۷۰ میلیارد دلار صادرات انجام داده‌اند و ۱/ ۶۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی راهی بخش تحقیق و توسعه شده است.

در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، بیشترین سرمایه خارجی در آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۶ با جذب ۷۹۲/ ۴۷۱ میلیارد دلار بوده است و از سوی دیگر در سال ۲۰۱۳ تنها ۳۹۳/ ۲۰۱ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب شده است. از طرف دیگر طی این مدت بیشترین سرمایه‌گذاری آمریکا درکشورهای دیگر مربوط به سال ۲۰۱۴ با ۰۱۴/ ۳۳۳ میلیارد دلار و کمترین حجم سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۲۰۱۵ با ۳۵۹/ ۲۶۴ میلیارد دلار بوده است.

بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا مربوط به انگلیس بوده است؛ به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران انگلیسی ۳/ ۱۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری در آمریکا را انجام داده‌اند و پس از آنها، کانادایی‌ها با ۱۳ درصد، ژاپنی‌ها با ۸/ ۱۱ درصد، آلمانی‌ها با ۱/ ۱۰ درصد، ایرلندی‌ها با ۲/ ۸ درصد، فرانسوی‌ها با ۵/ ۷ درصد، سوئیسی‌ها با ۵ درصد، هلندی‌ها با ۲/ ۴ درصد، سنگاپوری‌ها با ۲/ ۲ درصد و بلژیکی‌ها با ۲ درصد در رده‌های دوم تا دهم جای گرفته‌اند. اسپانیا، استرالیا، چین، سوئد و کره‌جنوبی نیز دیگر کشورهایی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در آمریکا انجام داده‌اند. از سوی دیگر در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری یونان در آمریکا ۷/ ۷۰ درصد رشد داشته است تا این کشور رکورددار رشد سرمایه‌گذاری خارجی درآمریکا باشد. پس از این کشور، آرژانتین با ۵/ ۵۶ درصد، تایلند با ۹/ ۳۸ درصد، سنگاپور با ۴/ ۳۸ درصد، چین با ۸/ ۳۲ درصد، ایرلند با ۶/ ۲۹ درصد، ترکیه با ۷/ ۲۶ درصد، برزیل با ۷/ ۲۲ درصد، بلژیک با ۲۱درصد و شیلی با ۷/ ۱۷ درصد، بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری در آمریکا را داشته‌اند.