شاخص CSI۳۰۰ که عملکرد شرکت‌های فعال در شانگهای و شنژن را نشان می‌دهد بالغ‌بر ۶ درصد فروریخت؛ هرچند در آخرین معاملات ریزش خود را به زیر ۶ درصد کاهش داد که منفی‌ترین بازدهی روانه خود را از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی تجربه کرد. بازار سهام آتی S&P۵۰۰ آمریکا نیز بالغ‌بر ۱/ ۲درصد تضعیف شد که در ادامه آن افت محتمل بازارهای نقدی وال‌استریت نیز به همین میزان نزول داشته باشد. همزمان با سقوط بازارهای سهام در اقصی‌نقاط دنیا، رنمینبی (یوآن) چین در بازار داخلی On-Shore که در کریدور ۲ درصدی قابل نوسان است حدود یک درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد. یوآن Off-Shore نیز که محدودیت نرح نوسان ندارد بالغ‌بر ۳/ ۱ درصد در برابر اسکناس پشت‌سبز آمریکا افت کرد. نرخ برابری یوآن آن‌شور در برابر دلار به ۷۹/ ۶ رسید و یوآن آف‌شور به نرخ برابری ۸۲/ ۶ رسید. افت یوآن موجب شد ین ژاپن بار دیگر از دلار آمریکا سبقت بگیرد و به نرخ برابری ۶۶/ ۱۱۰ برسد. هرچند شاخص دلار آمریکا با رشد ۱۵/ ۰ درصدی توانست به ۷۰/ ۹۷ واحد صعود کند. طلا که از یکسو پتانسیل صعود با ین را داشت؛ از طرف دیگر تحت فشار تقویت دلار نیز واقع شد تا در روز دوشنبه با افت نزدیک به ۷ دلاری حدود نیم درصد تضعیف شده باشد.

شلیک آخر با جنگ فرسایشی

در نظریه بازی‌ها، جنگ فرسایشی یک بازی با زمان پویا است؛ به این معنا که بازیکنان یک زمان برای توقف بازی انتخاب می‌کنند (البته توقف بازی می‌تواند با رسیدن به یک امتیاز خاص، یک هزینه خاص یا موارد مشابه صورت گیرد). اساس این‌گونه بازی‌ها بر بده‌بستانی از سود استراتژیک به‌دست آمده از ضرر دیگر بازیکنان و هزینه افزایش‌یافته در گذر زمان است. در واقع،  بازی تا زمان مشخص شده برای توقف تکرار می‌شود. به‌عبارت دیگر، با ادامه بازی طرفین به به‌دست آوردن سود نزدیک می‌شوند؛ ولی هر مرحله از بازی هزینه‌ای را نیز به طرفین تحمیل می‌کند.

تهدیدهای فرسایشی ترامپ

بازارهای جهانی پس از انتشار چند توییت تهدیدآمیز از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا دستخوش تغییر‌های قابل‌توجهی شدند. دونالد ترامپ در راستای افزایش فشار بر چین در شرایطی که هر دو کشور مشغول انجام مذاکرات تجاری ادامه‌دار خود هستند، خبر افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین را منتشر کرد. توییت‌های ترامپ یک روز قبل از زمان پرواز هیات تجاری از پکن به واشنگتن باعث التهاب بازارهای جهانی در روز ابتدایی هفته شد. به گفته ترامپ، تعرفه‌های کالاهای چینی، به ارزش ۲۰۰ میلارد دلار، از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهند یافت. این تصمیم بر خلاف اظهارات وی برای پیشرفت مذاکرات در فوریه سال جاری است. علاوه‌بر این ترامپ قصد دارد این افزایش تعرفه را بر دیگر کالاهای صادراتی چین به ارزش ۳۲۵ میلیارد دلار نیز اعمال کند و «به‌زودی» تعرفه‌های وارد بر این کالاها نیز به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

13 (3)