پیش‌بینی روند قیمت‌ها و آینده شاخص‌های بازار جهانی در شرایطی که اتمسفر اقتصاد جهانی در هاله‌ای از نااطمینانی فرورفته است؛ از اهمیت دو چندانی برخوردار است. برای موفقیت در سرمایه‌گذاری در این بازارها چه با پیش‌بینی موفق و چه غلط، راه‌های بهتری وجود دارد. راه‌هایی فارغ از نزول سالانه بهای اونس طلا یا صعود آن وجود دارد که می‌توانند سود بیشتری به همراه داشته باشند. زمانی که سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی به‌صورت بلندمدت استراتژی کلی قرار بگیرد؛ همان‌‌طور که از دهه‌های پیشین نیز پیدا است؛ بهای فلزات گرانبها و شاخص‌های سهام در سراسر دنیا ظرف دهه‌های متمادی اگرچه با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده‌اند؛ اما روندشان همواره صعودی بوده است. بنابراین، سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار‌های جهانی همواره به سود می‌انجامد؛ حتی با احتساب اثر تورمی که بر سود آنها اثر منفی می‌گذارد. به‌عنوان مثال، زمانی‌‌که در همایش سال گذشته چشم‌انداز بازارهای جهانی در شاخه رمزارزها صحبت از نامناسب بودن زمان برای سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین شد، در عوض پیشنهاد به شناخت ماهیت بلاک‌چین و بررسی نسل‌های جدیدتر آنها شد؛ ریپل یکی از این نمونه رمز ارزها بود که به نسبت سایر آنها برای سرمایه‌گذاری موقعیت بهتری داشت؛ چراکه در طول دوره سقوط قیمت بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها، ریپل چند نوبت جهش داشت که به سرمایه‌گذاران امکان خرید و فروش در کف و سقف نسبی و سودگیری از این چند نوبه را می‌داد. در واقع، در شرایط کنونی اقتصاد جهانی که نااطمینانی در آن موج می‌زند، هنر سرمایه‌گذاری است که امکان سودگیری را مهیا می‌سازد. در یک مثال دیگر، قیمت طلای جهانی ظرف ۱۲ ماه گذشته حدود ۵ درصد تضعیف شده است. چنانچه سرمایه‌گذار از ابتدای سال با خوش‌بینی منفعلانه در بازار باقی می‌ماند آن هم به امید تغییر وضعیت، دچار زیان می‌شد؛ اما هنر سرمایه‌گذاری رفتار پویایی را می‌طلبد که از ضرر اجتناب شده و مبادله به سود بیشتر متمایل شود. برای پوشش زیان در طول این یک سال، کافی بود در ۳ روز با منفی‌ترین بازدهی از بازار خارج شده و مجددا وارد آن شویم. برای کسب سود بیشتر نیز این امکان وجود داشت که از ۲۰ روز بد بازار طلا چند روز از مبادلات خارج شده و بازگشت کرد. میانگین بازدهی منفی این ۲۰ روز حدود ۲/ ۱ درصد است که ۵ روز آن برای مثبت شدن تراز مالی کافی خواهد بود و ۱۰ روز آن برای کسب سود ۷ درصدی از بازاری که بازدهی منفی ۵ درصدی داشته بسنده می‌کند. در بهترین حالت نیز با غیبت در۲۰ روز بد می‌شد ۱۹ درصد از این بازار سود گرفت. در غیر این صورت غیبت در روزهای پربازده باعث ضرر فراوان خواهد شد.

 «دنیای‌اقتصاد» برای بررسی بیشتر بازارهای جهانی در سال‌جاری، نظر تحلیلگران برجسته را در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸» جویا خواهد شد. این همایش با هدف بررسی بازارهای داخلی از جمله ارز، سکه، طلا، مسکن و چشم‌انداز بازار طلا و بازارهای خارجی و اثر المان‌های مختلف بر آنها، عصر نهم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در جهان، وقوع رکود در اقتصاد آمریکا را نزدیک پیش‌بینی می‌کنند. در کنار آن، روند سالانه طلا مثبت ارزیابی می‌شود و خرید طلا به سرمایه‌گذاران با چند ملاحظه پیشنهاد می‌شود. اما این داده‌ها و گفته‌ها تا چه حد قابل اتکاست؟ «دنیای اقتصاد» برای بررسی بیشتر این موضوع، از تحلیلگران شاخص دعوت کرده تا در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸» نظرات خود را به اشتراک گذارند. همان‌طور که از نام این همایش پیداست، علاوه بر تحلیل روند بازارهای جهانی، روند بازارهای داخلی (ارز، مسکن، بورس) در سال ۹۸ نیز از سرخط‌های مهم این همایش خواهد بود. همایش مذکور در عصر نهم اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد. در کنار آن، هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» نیز در نوبت صبح نهم اردیبهشت به همت گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. در این همایش، تحلیل مطالب کلان‌تر در دستور کار است و چرایی ماندگاری چالش‌های اقتصادی پیگیری خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه شرکت در همایش می‌توانند به آدرس http:/ / events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۳۵۰ (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.