اقتصاد ترکیه  کوچک‌تر می‌شود

اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ و به میزان ۷/ ۴ درصد کوچک شده بود و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، این کشور با نرخ متوسط رشد ۶/ ۶ درصدی در حال توسعه بود. انتظار می‌رود در سه‌ماه نخست سال‌جاری، اقتصاد ترکیه ۴/ ۳ درصد و در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ حدود ۲/ ۱ درصد کوچک‌تر شود. در این نظرسنجی همچنین کارشناسان رشد اقتصادی ترکیه را ۵/ ۲ درصد در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده‌اند. معمر کومارچوغلو، کارشناس موسسه «استانبول اینوستمنت» گفت: انتظار داریم در نیمه دوم سال، اقتصاد به ریل صعودی باز گردد اما این بازیابی شکننده است و وابستگی زیادی به تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک دارد. برات البایراک، وزیر دارایی ترکیه چهارشنبه هفته گذشته از بسته پیشنهادی دولت برای تامین مالی بانک‌ها رونمایی کرد. تحلیلگران معتقدند انجام اصلاحات بیشتر در اقتصاد ترکیه می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را احیا کند.در شش نظرسنجی مختلف صورت گرفته، شرکت‌کنندگان احتمال درخواست کمک ترکیه از صندوق بین‌المللی پول را منتفی دانستند. همچنین شرکت‌کنندگان، نرخ تورم ترکیه تا پایان سال را ۵/ ۱۵ درصد پیش‌بینی کردند. آنها همچنین پیش‌بینی کردند بانک مرکزی به خواسته اردوغان در راستای کاهش نرخ بهره تن دهد و با کاهش آن به ۲۵/ ۱۹ درصد موافقت کند.

صعود همگام بازارهای جهانی

به‌دنبال افزایش سطح صادرات چین در ماه گذشته میلادی و اظهارات «جیمی دیمون»، رئیس بانک «جی‌پی‌مورگان»، درخصوص خوش‌بینی‌اش به افزایش رشد اقتصادی آمریکا، بورس‌های آسیایی با افزایش به استقبال تعطیلات آخر هفته رفتند.در آخرین دور از معاملات هفتگی بورس‌ها، شاخص «هانگ‌شنگ» بورس هنگ‌کنگ با ۲۴/ ۰ درصد افزایش بسته شد. شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» ژاپن نیز رشد عجیب ۷۳/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» بورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن ۱۳/ ۰ درصد افزایش یافت و در استرالیا شاخص ۸۵/ ۰ درصد شاخص خود را صعودی دید.

صعود وال‌استریت: شاخص‌های بورسی آمریکایی نیز صعودی بودند. انتشار صورت سود و زیان مطلوب بانک‌های آمریکایی و اظهارات جیمی دیمون، رئیس بانک جی‌پی‌مورگان به صعود شاخص‌ها کمک کرد. دیمون گفته است که به‌رغم تنش‌های ژئوپلیتیک، رشد اقتصادی آمریکا، رشد سطح دستمزدها و اشتغال‌زایی افزایش خواهد یافت و نرخ تورم بیش از پیش متعادل خواهد شد. هر سه شاخص مهم بورس وال‌استریت آمریکا سبزپوش بودند؛ به‌گونه‌ای که شاخص «میانگین صنعتی داوجونز» بالغ‌بر یک درصد رشد کرد، شاخص S&P۵۰۰ نیز حدود ۶/ ۰ درصد بالاتر رفت و شاخص «نزدک کامپوزیت» با افزایش ۴۶/ ۰ درصدی در مقایسه با روز قبل بسته شد.

توقف طلا در ۱۲۹۰ دلاری: قیمت طلا در ساعات پایانی بازار هفتگی روی ۱۲۹۰ دلار بسته شد. هرچند احتمال اینکه روند طلا در هفته جاری با صعود از این قیمت همراه شود، وجود دارد. ریزش قیمت طلا در معاملات پنج‌شنبه تحت‌تاثیر اخبار موقتی است و گزارش‌های اخیر از خرید طلا توسط بانک مرکزی چین برای فلز زرد اثر مثبت و بیشتری خواهد داشت. «دنیای‌اقتصاد» برای بررسی بیشتر بازار طلا در سال‌جاری، نظر تحلیلگران برجسته را در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸» جویا خواهد شد. این همایش با هدف بررسی بازارهای داخلی از جمله ارز، سکه، طلا، مسکن و چشم‌انداز بازار طلا و بازارهای خارجی و اثر المان‌های مختلف بر آنها، عصر نهم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در کنار این همایش، در نوبت صبح نهم اردیبهشت، هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» را برگزار خواهد کرد که در آن، تصویری از اقتصاد کلان ارائه خواهد شد و دلیل ماندگاری چالش‌ها در اقتصاد ایران توسط صاحب‌نظران ارائه خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه شرکت در همایش می‌توانند به آدرس http:/ / events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۳۵۰ (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.