اما بسیاری از منتقدان و کارشناسان فعال در این حوزه، همواره استخراج ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین از طریق ابررایانه‌ها را معادل و هم‌تراز با پولشویی، پول کثیف و فرار مالیاتی دانسته و همواره دولت‌های مختلف را تحت فشار قرار داده‌اند تا برای جلوگیری از چنین اقداماتی، جلوی استخراج بی‌رویه و آزادانه و بدون قانون و مقررات سختگیرانه بیت‌کوین و ارز رمزهای مشابه آن را بگیرند.

حالا به‌نظر می‌رسد که دولت چین تصمیم گرفته است که استخراج بیت‌کوین را تا زمان وضع مقررات و قوانین جدید و سختگیرانه‌ای که بتواند به‌صورت کامل از پولشویی، کسب پول کثیف و فرار مالیاتی جلوگیری کند و فعالیت و مبدا و مقصد دقیق جابه‌جایی ارز رمزهای استخراج شده را تحت بررسی و بازبینی قرار دهد، ممنوع و متوقف اعلام کند.براساس گزارش رویترز، به گفته مقامات چینی فعال در کمیسیون توسعه ملی و نظارت بر ارزهای دیجیتال، این اقدام برای افزایش شفافیت‌های مالی و جلوگیری از اقدامات نادرست از جابه‌جایی و تراکنش‌های پولی صورت گرفته است و به احتمال زیاد اجرایی خواهد شد.

ضمنا ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون تحت بررسی‌های دقیق و موشکافانه‌ای از سوی نهادهای نظارتی در چین قرار گرفته است. پیش تر نیز اعلام شده بود که بخشی از پولشویی کشوری چون ژاپن از طریق ارزهای دیجیتال صورت گرفته است.گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ۶/ ۱ درصد از کل پولشویی‌های ژاپن در سال گذشته مربوط به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده بوده که در نوع خود آمار بسیار قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود. این روزها که بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیار داغ شده است، وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین یا بیت‌کوین ماینینگ ایجاد شده است تا بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند. از طرف دیگر، استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمز پایه فرصت خوبی را برای هکرها و مجرمان سایبری فراهم آورده است تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلت‌فرم صرافی‌های ارزهای دیجیتالی، از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.

در چند سال اخیر که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت‌کوین، مونرو و ریپل از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شدند، بسیاری از صرافی‌ها و مراکز مختلفی ایجاد و تاسیس شدند تا به کاربران و مشتریان امکان تبادل و معاملات مبتنی بر ارزهای مجازی را بدهند.ارزهای دیجیتال که همواره یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود، همواره از سوی برخی از کشورها به تسهیل کارهای خلافی همچون پولشویی، فرار مالیاتی و فساد اقتصادی متهم شده است و به همین دلیل نیز تاکنون بسیاری از کشورها مجوزی برای ارائه، عرضه و معامله با این نوع ارز را به کاربران و شهروندان خود نداده و صادر نکرده‌اند. حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در وب سایت coindesk، حاکی از آن است که در طول ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ‌بر ۶ هزار پرونده حقوقی برای پولشویی مبتنی بر ارزهای دیجیتال به ثبت رسیده و این روند به‌گونه‌ای تداوم یافته است که در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی، این رقم به بالغ بر هزار مورد پرونده رسیده است.

به‌عبارتی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷ هزار مورد پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده به ثبت رسیده که ۶/ ۱ درصد از مجموع کل پولشویی‌های کشور ژاپن را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که آمار پرونده‌های مربوط به پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال در این کشور تنها حدود ۶۰۰ مورد بوده و در طول یک سال رقم آن ۱۱ برابر شده است.ضمنا دولت ژاپن برای آگاهی یافتن و همچنین مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی و به‌طور کلی سوءاستفاده از ارزهای دیجیتالی، قوانین و مقررات جدیدی را در طول این یک سال گذشته وضع کرده که روند ارسال و صدور گزارش‌های مربوطه را تسهیل کرده است. بنابراین، به عقیده تحلیلگران، علاوه بر آنکه موارد پولشویی از طریق ارزهای مجازی افزایش بی‌سابقه‌ای یافته، یکی دیگر از دلایل آن گزارش‌های حاصل از آن است.