به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با حضور در نشست فراکسیون شفاف‌سازی مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۸ دو ویژگی یعنی سخت‌ترین بودجه بعد از انقلاب و شفاف‌ترین بودجه‌ای است که ارائه شده، گفت: بودجه خوش‌بینانه و با توجه به تحریم‌ها با یک میلیون بشکه صادرات نفت در روز بسته شد و این در حالی است که سال ۹۷ بودجه با دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه و در سال ۹۶ با دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بسته شد یعنی میزان صادرات نفت را به ناچار به یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش دادیم. معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: یکی از منابع درآمدی مالیات است و اینکه حاکمیت به مردمی که در شرایط رکود قرار دارند فشار مالیاتی بیش از حد وارد کند مطلوب نبوده و در واقع هزینه تبعات سیاسی و اجتماعی آن بیشتر از وصول مالیات است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسیرهای درآمد نیز واردات است اما واردات خودرو و ۱۳۰۰ قلم کالای دیگر ممنوع شده است همچنین یک مسیر دیگر نیز سود شرکت‌های دولتی بود اما آنها مانند کشتی به گل نشسته هستند و نباید فشار بیشتری به آنها وارد کرد. مسیر دیگر درآمد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است که با توجه به شرایط فعلی مشتری نداشتند بنابراین فشار سنگینی مبنی بر اینکه دستگاه‌ها و مردم بودجه بیشتری می‌خواهند و اینکه منابع به‌شدت محدود بود، وارد شد. هزینه‌های دولت در سال ۹۷ نسبت به تولید ناخالص داخلی ۱۴ درصد بود اما سال آینده ۱۲ درصد است بنابراین سال بسیار سخت و مشکلی را در پیش داریم.

پورمحمدی با بیان اینکه مردم نسبت به معیشت خود نگران هستند، بازارها متلاطم و منابع دولت نیز محدود است، تصریح کرد: دستگاه‌ها انتظار بودجه بیشتری داشتند اما مقدور نبود براساس برآورد اولیه حداقل منابع برای اداره کشور حدود ۴۳۷هزار میلیارد تومان بود و بودجه اولیه را به‌طور تقریبی ۴۴۷هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم اما سران قوا و سایر مسوولان ورود کردند و ۷ هزار میلیارد تومان آن کاهش یافت. معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سختی‌های زیادی برای تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ متحمل شدیم، گفت: از لحاظ منابع درآمدی بودجه سال ۹۸ در دو سقف پیش‌بینی شد، یعنی یکی سقف ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و دیگری ۴۴۷ هزار میلیارد تومان که از این میزان مالیات‌ها ۱۲۶ هزار میلیارد تومان و متوسط رشد مالیاتی ۱۱ درصد است؛ رشد مالیات شرکت‌ها را منفی کردیم و به‌خاطر شرایط تورمی مالیات بر ارزش افزوده افزایش خواهد یافت. همچنین در قالب اصلاحات ساختاری حدود ۵۰هزار میلیارد تومان مالیات به نرخ صفر می‌دهیم. پورمحمدی با یادآوری اینکه میزان یارانه‌های بودجه‌ای و  فرابودجه‌ای پنهان حدود ۹۳۶ هزار میلیارد تومان است، افزود: درحالی‌که بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است، حدود ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و فرابودجه‌ای پرداخت می‌کنیم این درحالی است که براساس بررسی‌ها، یارانه‌ها به هدف اصابت نکرده و اقشار پردرآمد بهره‌وری بیشتری از این موضوع دارند.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: یکی از مباحثی که مرکز پژوهش‌ها به آن تاکید دارد این است که چرا یک میلیون بشکه پیش‌بینی نکردیم و ۵/ ۱ میلیون بشکه را لحاظ کردیم زیرا ممکن است نتوانیم ۵۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کنیم؛ سازمان برنامه و بودجه ملاحظات کارشناسی داشته و همچنین ‌به ملاحظات سیاسی و اجتماعی و اندکی نیز به ملاحظات اجرایی توجه دارد. وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند صرفا به میزان صادرات نفتی که آمریکا پیش‌بینی کرده اکتفا کند بلکه باید تمامی سازوکارها شکل بگیرد تا بتوانیم نفت بیشتری صادر کنیم، نباید روی این موضوع ضعف نشان دهیم و بگوییم نمی‌توانیم نفت بیشتر صادر کنیم زیرا اگر از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت فروش داشته باشیم و مشکلی نیز در این ارتباط نخواهیم داشت.