در سومین هفته آذرماه، دلار نه‌تنها مسیر افزایشی دو هفته پیش را ادامه نداد، بلکه بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را طی ۶ روز کاری از دست داد. سکه تمام بهار آزادی نیز هفته کاهشی را پشت سر گذاشت؛ با این تفاوت که بسیار کمتر از شاخص ارزی افت قیمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، دلار پس از ۵ روز کاهش متوالی مسیر خود را تغییر داد و با ۱۰۰ تومان افزایش روی عدد ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت. البته این افزایش تنها تسکین جزئی برای نوسان‌گیران بازاری بود که طی یک هفته به ازای هر دلار حدود ۴/ ۱۰ درصد ضرر را متحمل شدند. در مقابل، در بازار سکه، این فلز گرانبها، روز پنج‌شنبه دومین افزایش متوالی خود را ثبت کرد و با ۵۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. سکه پنج‌شنبه دو  هفته پیش روی قیمت ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود؛ در نتیجه طی هفته گذشته با افت ۶/ ۵ درصدی مواجه شد. کاهش ناهمسان قیمت سکه در مقابل نزول دو رقمی شاخص ارزی موجب شد حباب فلز گرانبهای داخلی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان برسد. سکه دو هفته پیش نیز در‌حالی‌که دلار تنها ۴دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، نزدیک به ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.  به گفته برخی فعالان، ۵ ضلع در بازار سکه مانع از آن شده‌اند که این فلز گرانبها متناسب با دلار کاهش قیمت را تجربه کند.  به باور شماری از فعالان، اولین ضلع یا به‌عبارتی مهم‌ترین دلیلی که موجب مقاومت معامله‌گران بازار سکه شده است، به انتظارات آنها بازمی‌گردد. این دسته باور دارند، قیمت دلار در یک فضای هیجانی در مسیر کاهشی قرار گرفته است و می‌تواند به صورت غافلگیرانه مسیر خود را تغییر دهد. به گفته بازیگران باتجربه بازار، در چنین شرایطی سکه‌بازان تصمیم می‌گیرند با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند و بیشتر تماشاچی وضعیت بازار باشند. در این میان، عده‌ای باور دارند، عرضه در دسترس و راحت در بازار ارز موجب شده است که نوسان‌گیران نتوانند قیمت‌های بازار را دچار تغییرات بی‌بنیاد کنند؛ ولی در بازار سکه عرضه‌ای به شکل بازار ارز وجود ندارد. در واقع در بازار سکه، بسیاری از معامله‌گران برای اینکه از ارزش دارایی خود حفاظت کنند، تمایلی ندارند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. آنها خطر عرضه مستقیم و در دسترس سکه را نیز در مقابل خود نمی‌بینند. ضلع سومی که از نظر معامله‌گران از قیمت سکه و طلا تا حدی محافظت می‌کند تقاضای مصرفی است که معمولا پس از ماه‌های محرم و صفر در این بازار بیشتر می‌شود.

برخی دیگر از معامله‌گران باور دارند، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شده است که سکه بازان تا حدی رفتار احتیاطی را در برابر کاهش قیمت‌ها پیشه کنند. برخی از معامله‌گران داخلی باور دارند، تنش‌های جهانی به اندازه‌ای بالاست که می‌توان باز هم شاهد افزایش قیمت بیشتر طلای جهانی بود. طلای جهانی طی هفته گذشته به مرز مهم هزار و ۲۵۰  دلاری نیز نزدیک شد. با این حال، بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کنند اونس در ۹ ماه اخیر نقش اساسی را در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی ایفا نکرده است.

در کنار این، برخی از معامله‌گران باور دارند شرایط امنیتی در بازار ارز نسبت به بازار سکه بیشتر است. از نظر آنها برخی معامله‌گران سنتی همچنان در این گونه شرایط ترجیح می‌دهند به جای بازار ارز، به معاملات بازار سکه و طلا وارد شوند؛ چرا که این گونه تصور می‌کنند ریسک معامله در این بازار بسیار کمتر از بازار ارز است.  در‌حالی‌که از نظر شماری از فعالان، این پنج ضلع مانع از آن شده‌اند که قیمت سکه افت زیادی را تجربه کند، عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، در صورتی که دلار طی این هفته روند افزایشی را تجربه نکند، قیمت سکه با افتی به مراتب بیشتر از هفته‌‌های گذشته مواجه خواهد بود.

13 (3)