رکوردکاهشی 74 روزه دلار

 با این افت، قیمت دلار به کمترین میزان از ۱۱ شهریور ماه رسید؛ همچنین افت انتهای هفته، میزان بازدهی هفتگی این ارز را به منفی ۴/ ۱۵ درصد رساند که از هفته منتهی به ۱۳ مهرماه سابقه نداشت. در واقع می‌توان گفت بازار در آن مقطع زمانی اولین موج کاهشی را تجربه کرد و از میانه کانال ۱۷ هزار تومانی به اواخر کانال ۱۳ هزار تومانی عقبگرد کرد؛ کمی بیش از یک ماه بعد، شاخص ارزی در موج دوم کاهشی از میانه کانال ۱۴ هزار تومانی تا ابتدای کانال ۱۲ هزار تومانی پایین رفت. اکنون این سوال ذهن معامله گران را مشغول کرده است که آیا موج سوم کاهشی پیش روی دلار خواهد بود یا قیمت با رسیدن به کف ۷۴روزه، با رشد تقاضای سفته بازان مواجه خواهد شد؟ افزایشی‌های بازار باور دارند، دلار پس از یک دوره کاهشی به مسیر صعودی بازخواهد گشت؛ ولی اکثر آنها زمان مشخصی را برای این روند عنوان نمی‌کنند و بیشتر آنها نیز سقف‌های متفاوتی را برای آینده قیمتی این ارز در نظر دارند. این عده دلیل بنیادی خاصی را در شرایط فعلی برای رشد قیمت عنوان نمی‌کنند، ولی معتقدند با توجه به شرایط تحریمی، درآمدهای ارزی با افت مواجه خواهد شد و چنین آینده نگری، این ذهنیت را در میان آنها تقویت کرده است که قیمت در میان مدت روند صعودی خواهد داشت. از نظر آنها، سرمایه‌گذاران بزرگ نیز با توجه به این تصور موقعیت خود را تنظیم خواهند کرد. در مقابل، کاهشی‌ها باور دارند اثرات تحریم‌ها پیش خور شده است و مهم‌تر اینکه آنها باور دارند سرمایه‌گذاران بزرگ، ارز مورد نیاز خود را خریداری کرده‌اند؛ در نتیجه فشاری از سوی آنها بر بازار در آینده وارد نخواهد شد.

 آنچه مسلم است بیشتر افزایشی‌ها حتی اگر انتظار افت قیمت دلار تا کانال ۱۳هزار تومانی را داشتند، تصور نمی‌کردند قیمت در روز پنج‌شنبه به کانال ۱۲ هزار تومانی برود. برخی فعالان این دسته باور دارند، برای آینده کوتاه‌مدت بازار ارز بهتر است به روند قیمت سکه دقت کرد. به باور آنها شرایط در بازار ارز با دستگیری‌های اخیر تا حدی شکل امنیتی دارد؛ از نظر آنها در چنین موقعیتی می‌توان از طریق روند قیمتی سکه که خریداران بزرگ را جلب خود می‌کند، موقعیت آینده دلار را نیز حدس زد. با این حال، در هفته‌ای که گذشت، سکه نه‌تنها همراه کاهشی دلار بود، بلکه در مجموع از آن بیشتر افت کرد. بازدهی سکه در هفته گذشته به منفی ۴/ ۱۷ درصد رسید که در ۴۰روز گذشته بی سابقه بود. سکه در آخرین روز هفته نتوانست مرز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را حفظ کند و با ۱۳۰ هزار تومان افت به بهای ۳میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. سکه در میانه مهرماه در کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار داشت و پس از آن همواره در کانال‌های بالاتری نوسان کرده بود.

اتفاق مهم دیگر بازار سکه در هفته گذشته، تغییر حباب این فلز گرانبها بود. سکه در آخرین روز هفته حدود ۳ هزار تومان از ارزش بازاری‌اش بیشتر ارزش داشت. این در حالی بود که در مقاطعی از سال ارزش بازاری سکه با ارزش ذاتی آن حدود یک میلیون فاصله داشت. به نظر می‌رسد با عرضه بیش از ۲ میلیون سکه پیش‌فروش در پاییز به ثبت‌نام‌کنندگان طرح پیش‌فروش و کاهش قیمت دلار، سمت عرضه در بازار سکه تقویت شده است؛ امری که عامل اصلی تغییر علامت حباب این فلز گرانبها بوده است. همزمان با افت قیمت سکه تمام، گرم طلا نیز با حرکت در مسیر نزولی به کانال ۳۴۰ هزار تومانی وارد شده است. طلای ۱۸ عیار ۲ هفته پیش بالای کانال ۴۰۰ هزار تومانی نوسان می‌کرد.

13 (3)