غلامحسن تقی‌نتاج با تاکید بر اینکه صنعت بانکی برای ادامه حیات نیازمند کاهش قیمت تمام شده پول است، افزود: هدف ما در بانک قوامین نیز کاهش قیمت تمام شده پول به ۲۰ درصد است.وی افزود: برای کاهش قیمت تمام شده پول در بانک قوامین، در پی جایگزینی سپرده‌های با نرخ سود پایین‌تر با سپرده‌های قبلی هستیم که با توجه به سیاست‌های نرخ سود و انتشار اوراق بورس، دولت و سودهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کار سختی است.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: میانگین قیمت تمام شده پول در بانک‌ها در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است. برخی بانک‌ها به هر قیمتی منابع را جذب کرده و تا نرخ ۲۴ درصد را به سپرده‌‌گذاران پیشنهاد می‌دهند. این سیاست کار را برای سایر بانک‌ها سخت می‌کند. نتاج با بیان اینکه وضعیت سایر بازارها بر بانک‌ها تاثیری ندارد، تصریح کرد: هر چه از منابع بانک‌ها خارج شود به همان میزان، مجدد نقدینگی به بانک‌ها وارد می‌شود.وی با طرح این پرسش که چرا با وجود افزایش حجم نقدینگی در ۶ سال از رقم ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، توان تسهیلات دهی بانک‌ها کم است، پاسخ داد: افزایش نقدینگی می‌تواند موجب رونق شود. همین مساله در دیدار هیات دولت با رهبری در شهریور ماه نیز مطرح شد.

مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به علت اصلی مشکل فوق گفت: نقدینگی در ۲۰ سال اخیر از نظر محتوایی با یکسری بیماری مواجه شد. تعیین نرخ سود تسهیلات کمتر از نرخ سود سپرده‌ها (در محدوده ۱۴ تا ۱۷ درصد برای عقود مبادله‌ای و مشارکتی) و نرخ سود سپرده‌های ۲۱ درصد از حدود سال ۱۳۸۷ از جمله مواردی بود که نتایج آن در حال حاضر نمایان شده است.نتاج تصریح کرد: بخشودگی‌های وجوه التزام تسهیلات برای افرادی که بدحساب بودند نیز یکی دیگر از عوامل تخریب و منحرف کردن نقدینگی بود.وی افزود: جریمه‌های اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی گاهی تا ۳۴ درصد یا حتی ٤٠/ ٣درصد (که از نظر مالیات قابل‌قبول نیست) در نظر گرفته شد که یکی دیگر از عوامل مشکل یاد شده است.

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه برخی تسهیلات کلان و وام‌هایی که در سررسید قابل‌پرداخت نبودند نیز بازسازی شدند، گفت: با توجه به پرداخت سود به سهامداران در پایان هر سال، بانک‌ها برای نشان ندادن زیان، یکسری معاملات صوری با شرکت‌های زیرمجموعه را انجام می‌دادند که از دیگر عوامل ایجاد مشکلات بود.نتاج ادامه داد: برخی بانک‌ها به‌دلیل خلق پول و حجم نقدینگی‌ای که به تعبیر من در حال حاضر روغن سوخته است، نقش مهمی را در این رخداد ایفا کرده‌اند.