عوامل موثر بر روند بازارها

براساس روند بازدهی بازارهای جهانی در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، ۴ عامل بیشترین نقش را در شکل‌گیری این مسیر بر عهده داشتند. تقویت شاخص دلار، سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو، تنش‌های تجاری و ریسک‌های ژئوپلیتیک، برندگان و بازندگان نیمه نخست سال ۲۰۱۸ را هدایت کرده‌اند. گروه‌های تکنولوژی، نفت و شرکت‌های کوچک آمریکایی از ابتدای سال بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران به ثبت رسانده‌اند. برخلاف این ۳ گروه، سهام و ارز بازارهای نوظهور، شاخص‌های بازار بورس چین و ارزهای دیجیتال عملکرد ضعیفی در طول این مدت داشتند. بازار جهانی سهام در طول هفته گذشته تحت‌تاثیر تشدید چشم‌انداز جنگ تجاری میان چین و آمریکا نزول کرد. به‌رغم عقب‌نشینی دونالد ترامپ از برنامه محدودسازی سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایالات‌متحده، وال‌استریت در کنار بورس‌های دیگر تضعیف شد. تاثیر مواضع تند کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای تجاری بر چین به سادگی از بازار محو نخواهد شد. شاید تا این هفته، دیدگاه حاکم بر فضای تجارت جهانی، رویکرد دولت ترامپ را نوعی مقدمه‌چینی برای انجام مذاکرات میان واشنگتن و پکن تلقی می‌کرد؛ اما وضعیت فعلی این رویکرد را خوش‌بینانه‌ترین نتیجه ممکن نشان می‌دهد. با توجه به این مساله که ترامپ همواره از رونق وال‌استریت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت خود یاد می‌کرد، افت بازدهی شاخص‌ها نتیجه دلخواه او به‌شمار نمی‌رود؛ بنابراین فرضیه مقدمه‌چینی دیگر به قوت پیشین خود باقی نیست. در حالی که ریسک ناشی از وقوع جنگ تجاری ظرف هفته جاری نقش پررنگی در بروز نوسانات داشت، معضل بزرگ‌تری چشم‌انداز بازارهای جهانی را در بلندمدت تهدید می‌کند؛ تضعیف تعمدی یوآن نسبت به دلار همزمان با مسیر سیاست پولی فدرال رزرو. رشد نرخ بهره آمریکا به خودی خود منجر به تقویت شاخص دلار می‌شود. چنانچه پکن بخواهد با استفاده از ابزار پولی، یوآن را به سطوح پایین‌تر هدایت کند، نوسانات ناشی از جنگ ارزی نیز بر بازارهای جهانی سایه خواهد انداخت.

  ریسک منحنی بازدهی

با این وجود که چشم‌انداز رشد اقتصادی ایالات‌متحده مثبت ارزیابی می‌شود و نگرانی‌های تورمی ناشی از افزایش بهای نفت تقویت شده‌اند، نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ساله به زیر مرز ۳ درصدی نزول کرد. نرخ بازدهی این اوراق به حدود ۸۳/ ۲ درصد رسیده است. همزمان با افت بازدهی این نسخه از اسناد خزانه‌، اوراق با سررسید ۲ساله نرخ بازدهی ۵۲/ ۲ درصدی را ثبت کرده‌اند. فاصله بازدهی این دو نوع از اوراق قرضه، معیاری برای پیش‌بینی وقوع دوره رکود مالی است. هرچه شکاف بازدهی کوچک‌تر شود احتمال رکود نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به فاصله ۳۱/ ۰ درصدی تا پایان معاملات این هفته، ریسک خطی‌شدن منحنی بازدهی اوراق ایالات‌متحده به اوج خود رسیده است.

  رشد محدود فلز زرد

طلای جهانی که ظرف روزهای اخیر به شدت تحت فشار صعود شاخص دلار قرار گرفته بود، در ساعات پایانی مبادلات هفته وارد محدوده مثبت شد. توقف روند افزایشی دلار مهم‌ترین عامل پیشروی اونس تلقی می‌شود. نرخ تورم آمریکا با معیار PCE، به ۳/ ۲ درصد افزایش یافت که زمینه‌ساز افت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رایج شد. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشته به کف ۱۲۴۵ دلاری نزول کرده بود که پایین‌ترین سطح سال‌جاری میلادی شمار می‌رود.

13 (3)