چهار نکته در عرصه مدیریت برند کارفرمایی

۱- تعریف برند کارفرمایی و توجه نکردن به داخل سازمان:  برند کارفرمایی اعتبار شرکت به‌عنوان کارفرماست، دلیلی که کارجوها شرکتی را برای کار کردن انتخاب می‌کنند و به قول آقای جف بزوس «برند شما چیزیه که پشت سر شما میگن وقتی توی اتاق نیستید» که متاسفانه خیلی از شرکت‌ها به این موضوع توجه ندارند و به جای اینکه تجربه خوبی برای همکارانشان بسازند و بعدا در بیرون از سازمان درباره آن صحبت کنند، تمرکزشان را بر منتقل کردن تصویری بی‌عیب و نقص از سازمانشان می‌گذارند که این موضوع باعث می‌شود تصویری غیر واقعی به بیرون منتقل کنند.

۲- توجه مدیران ارشد به برند کارفرمایی: اینکه شما با چه پیام و با چه کم و کیفی بخواهید روی برند کارفرمایی‌تان کار کنید، ارتباط مستقیم با باور مدیران ارشد و حمایتشان از موضوع برند کارفرمایی و تجربه کارکنان دارد. اگر مدیران ارشد به چرایی کار کردن روی تجربه کارکنان و برند کارفرمایی واقف باشند، قطعا روی آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد و اگر هم نباشند، کار سختی در پیش خواهد بود!

۳- ارتباط برند شرکت و برند کارفرمایی: جا انداختن ارتباط برند شرکت و برند کارفرمایی هم در ارتباط با تیم بازاریابی و برندینگ هم از منظر مدیران ارشد کار دشواری است؛ مخصوصا از این منظر که چرا این مفهوم باید داخل تیم منابع انسانی تعریف شود؟! جواب این سوال در تعریف برند کارفرمایی و حرکت از درون به سمت بیرون نهفته است. نکته دیگری که از این منظر می‌تواند مساله‌سازباشد، تاثیر اتفاقات منفی در زمینه برند شرکت روی برند کارفرمایی است که در سال‌های گذشته چند نمونه از آن را داخل ایران شاهد بودیم که حواشی مربوط به یک برند باعث می‌شود کارجوها نخواهند در آن شرکت مشغول به‌کار شوند.

۴- عدم تمرکز در برندسازی کارفرمایی: شما برای اینکه صحیح‌تر روی برند کارفرمایی‌تان کار کنید و بتوانید پیام منسجمی را به مخاطبتان منتقل کنید، نیاز دارید جواب این سوال را داشته باشید که «چرا یک نفر باید در شرکت من کار کند؟» وقتی جواب این سوال را داشته باشید، می‌توانید تمام تمرکز و پیامی را که منتقل می‌کنید، با محوریت این جواب پیش ببرید تا تصویری که می‌خواهید در ذهن مخاطبان بنشیند.عمدتا سازمان‌ها از این مورد غفلت می‌کنند و باعث می‌شوند سرمایه و تمرکزشان هدر برود و در آخر تصویری که می‌خواهند در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد.

جمله آخر هم اینکه چه بخواهید و چه نخواهید، در حال حاضر تصویری از شرکت شما به‌عنوان کارفرما در ذهن کارجویان نقش بسته است؛ اینکه کنترل این تصویر را بر عهده بگیرید، انتخاب شماست!