بررسی برند کارفرمایی با نگاهی متفاوت!

در گذشته تصور مدیران به این صورت بود که دستمزد و پرداخت مستقیم و غیرمستقیم (رفاهی) به جذب نیرو و نگهداشت آنها منجر می‌شود. اما با رقابتی‌تر شدن فضای کسب‌وکارها، سازمان‌ها در حوزه بازار کار و جذب نیرو نیز با هم وارد رقابت شدند و در این فضای رقابتی موضوعی به نام ارزش پیشنهاد به کارکنان (Employee Value Proposition) مطرح شد که به دنبال معرفی‌کردن یک بسته کامل از موضوعات مختلف برای کارکنان بود که شامل موضوعاتی است که صرفا محدود به جبران خدمات از جنس نقدی و غیرنقدی نمی‌شود و موضوعاتی مانند فرهنگ سازمانی، فرصت‌های یادگیری، کار بامعنا، محیط کاری خلاق، محیط کاری سالم، رهبری اصیل و... هم در این بسته تعریف می‌شود. برند کارفرمایی هم یکی از اجزای این بسته ارزش پیشنهادی محسوب می‌شود و هر سازمانی بسته به اقتضائات مرتبط با کسب‌وکار خود به دنبال تعریف یک ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد برای خود است.

مثلا کار کردن در شرکت اپل، برای کارکنان به معنی کار کردن در یک فضای خلاقانه تعریف می‌شود و ممکن است فرد در ترجیحات خود، حضور در این فضای خلاق را حتی اگر مبلغ نقدی کمتری دریافت کند، به کار کردن در یک شرکت دیگر با پرداختی بیشتر ترجیح دهد.  در ایران هم از این مثال‌ها زیاد داریم. برای مثال در گذشته کار کردن در سازمان‌هایی مانند شرکت نفت در ذهن کارکنان و خانواده‌های آنان یک مزیت محسوب می‌شد؛ حتی اگر دستمزد پرداختی به آن تفاوت محسوسی با سایر سازمان‌ها نداشت، اما از نظر برند کارفرمایی، کار کردن در شرکت نفت یک مزیت مهم برای فرد بود که بیانگر امنیت شغلی بالا، استفاده از تسهیلات رفاهی باکیفیت و وام در ذیل آن تعریف می‌شد.   حال نگاهی به شرکت‌های خارج از کشور داشته باشیم و ببینیم که کارکرد برند کارفرمایی به چه صورت است.

شرکت‌های معتبر بر روی برند کارفرمایی خود سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند بر موضوعات مختلفی تمرکز کنند؛ از جمله فرهنگ سازمانی، محیط کاری نوآورانه، حتی محل فیزیکی شرکت و میز و صندلی و چیدمان محل کار برای آنها بخشی از این سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. نمود این سرمایه‌گذاری، بر سبد پیشنهادی به کارکنان این‌طور دیده می‌شود که برند کارفرمایی به‌عنوان یک‌درصد از مبلغ کل پرداختی به کارکنان محاسبه می‌شود. مثلا اگر قرار است براساس بازار کار به یک شغل، معادل ۱۰‌هزار دلار در ماه پرداخت شود، ۲۰‌درصد آن، معادل برند کارفرمایی لحاظ می‌شود (معادل ۲‌هزار دلار) و ۸‌هزار دلار به صورت نقدی به فرد پرداخت می‌شود.

به این ترتیب، واحد جبران خدمات، در نظر می‌گیرد که ۱۰‌هزار دلار برای این شغل پرداخت می‌کند و کارکنان هم بابت اینکه در یک برند معتبر کار می‌کنند، احساس بهتری دارند. وقتی به مبلغ حقوق و دستمزد شرکت‌های معتبر نگاه کنیم، می‌بینیم که مبلغ پرداختی آنها در مقایسه با بازار چندان زیاد نیست و حتی برای افرادی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، حقوق پرداختی به این گروه خیلی نزدیک به حداقل حقوق است (مثلا از نظر پرداختی فرقی نمی‌کند که فرد در مک‌دونالد کار کند یا در شرکت معتبری مانندpwc ) اما در طول زمان، کار کردن در یک برند معتبر و فرصت‌های یادگیری در این سازمان، باعث رشد و پیشرفت فرد در پرداخت‌های آتی می‌شود.


. Price Waterhouse and Coopers

شرکت حسابداری و مشاوره مدیریت با بیش از 300 هزار پرسنل در دنیا