چالش‏‏‌های هزارتوی آقای دکتر!

نکته حائز اهمیت این است که نباید به این موضوع نگاه تک‌‌‌بعدی داشت و فقط بر جنبه اقتصادی آن تمرکز کرد. درد ناشی از این اصلاحات اقتصادی بیشتر از همه متوجه مردم است و انجام اصلاحات اقتصادی بدون جلب رضایت مردم به بحران‌های اجتماعی و اعتراضات مدنی هزینه‌‌‌زا، مانند آبان ۹۸، منجر خواهد شد. بنابراین هنر آقای پزشکیان اقناع و جلب رضایت ۶۰ + ۲۰‌درصد ناراضی و مخالف خود است. از این‌رو واجب است مردم احساس کنند که این‌‌‌بار رئیس‌‌‌جمهور به شکل جدی قصد حل مشکلات را دارد و نمود واقعی آن را در زندگی خود احساس کنند. بهترین زمان برای همراه کردن و اقناع مردم، سال اول شروع به کار است و می‌‌‌توان گفت که آقای پزشکیان باید به بهترین شکل از یک‌‌‌سال طلایی اول ریاست‌جمهوری خود استفاده کند.

معمولا بروز نتایج اصلاحات اقتصادی، نیازمند گذر زمان است که این موضوع می‌‌‌تواند ناامیدی مردم را نسبت به عملکرد ایشان در پی داشته باشد. اصلاحات اقتصادی بارها از سمت نخبگان اقتصادی بیان و تشریح شده‌اند و در این یادداشت قصد تکرار مکررات را ندارم. سریع‌ترین و کم‌‌‌هزینه‌‌‌ترین راه برای جلب اعتماد مردم، اعمال تغییرات ساده اما با تاثیر بالاست. به‌طور مثال می‌‌‌توان به حذف فیلترینگ شبکه‌‌‌های اجتماعی اشاره کرد. فیلترینگ، هزینه‌‌‌های گزاف و غیرلازمی را به خانوار ایرانی و مجموعه اقتصاد ایران تحمیل کرده است و ملغی کردن آن سیگنال جدی بودن عزم رئیس‌‌‌جمهور و حاکمیت را برای تغییر و شنیدن صدای اکثریت ناراضی به جامعه می‌دهد. اقدام بعدی رئیس‌جمهور می‌‌‌تواند رفع ممنوعیت رجیستری گوشی‌‌‌های آی‌فون باشد.

اقداماتی از این دست که هزینه‌‌‌ای برای حاکمیت ندارد اما امید را به جامعه پمپاژ می‌کند، این امکان را فراهم می‌‌‌آورد تا مردم، حاکمیت را در کنار خود ببینند و در این شرایط انجام اصلاحات اقتصادی ممکن می‌شود.مردم نارضایتی خود را اعلام کرده‌‌‌اند؛ به‌‌‌رغم دعوت اکثر نخبگان به شرکت در انتخابات، نزدیک به ۶۰‌درصد مردم در دور اول و بیش از ۵۰‌درصد در دور دوم حاضر به شرکت در انتخابات نشده‌‌‌اند. مردم به مدنی‌‌‌ترین و مسالمت‌‌‌آمیزترین شکل ممکن اعتراض خود را بیان کرده‌‌‌اند. اکنون توپ در زمین نظام است. قوه‌‌ عاقله‌‌ نظام باید صدای مردم را بشنود و به سمت صلح و رواداری اجتماعی حرکت کند. آقای پزشکیان باید این فرصت را  داشته باشد که به خواسته‌‌‌های معترضان پاسخ مطلوب و مناسبی بدهد.