باید گفت در حالی که پاریس خود را برای برگزاری بازی‌‌‌های المپیک امسال آماده می‌کند، این رویداد فرصت‌‌‌ها و چالش‌‌‌هایی را ارائه می‌کند. این موقعیت‌‌‌ها خود را در حوزه‌‌‌های مختلف از جمله چشم‌‌‌اندازهای اجتماعی-اقتصادی، چارچوب‌‌‌های امنیتی و عرصه‌‌‌های سیاسی نشان می‌دهند. المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار است چشم‌‌‌انداز اقتصادی و زیرساختی شهر عشاق را متحول کند. پیش‌بینی سفر ۲میلیون گردشگر خارجی و افزایش توجه جهانی، نویدبخش افزایش چشمگیر گردشگری و فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری است. پروژه‌‌‌های زیرساختی بزرگ مانند بهبود حمل‌‌‌ونقل و ساخت تاسیسات جدید، نه‌تنها با هدف حمایت از زیرساخت‌‌‌های لازم برای برگزاری بازی‌‌‌ها و جابه‌جایی و حمل‌‌‌ونقل تماشاگران و گردشگران بهره‌‌‌برداری می‌‌‌شوند، بلکه هدف دیگر آنها برجای گذاشتن یک میراث پایدار برای توسعه و تحول است. توسعه دهکده المپیک که قرار است پس از پایان المپیک، به منطقه مسکونی و تجاری تبدیل شود، یک نمونه‌‌‌ بارز از این موضوع است که چگونه بازی‌‌‌ها باعث بهبود بلندمدت امکانات شهری و رشد اقتصادی می‌‌‌شوند.

پوشش رسانه‌‌‌ای گسترده المپیک نیز نقش مهمی در شکل‌‌‌گیری برداشت‌‌‌ها و روایت‌‌‌های اجتماعی درباره این رویداد دارد. المپیک به‌عنوان یک پلتفرم جهانی به دنبال تقویت روابط بین‌المللی و دیپلماسی است. این جنبه از المپیک، به‌‌‌ویژه در فضای پرتنش ژئوپلیتیک امروزی، بسیار مهم است و فرصتی نادر برای اتحاد جهانی و تبادل فرهنگی ارائه می‌دهد. البته برنامه‌‌‌ریزی و اقدامات اجرایی المپیک پاریس، خالی از انتقاد نبوده است. از یک‌سو، واکنش احزاب راست افراطی علیه برنامه‌‌‌های فراگیر که محله‌‌‌های دارای جمعیت زیاد مهاجر را هدف قرار می‌دهند، تنش‌‌‌های سیاسی و بحث‌‌‌‌های پیرامون هویت ملی و تخصیص منابع به فرانسوی‌‌‌ها به جای مهاجران را برجسته می‌کند. در سوی دیگر، جناح چپ افراطی نیز از میزان سرمایه‌گذاری در المپیک انتقاد کرده و استدلال می‌کند که این بودجه می‌‌‌تواند برای رسیدگی بهتر به مسائل مهم اجتماعی استفاده شود. آنها بازی‌‌‌های المپیک را به نفع ثروتمندان و تشدید نابرابری‌‌‌های اجتماعی می‌‌‌دانند.

در میان پس‌‌‌زمینه درگیری‌‌‌های جهانی و تهدیدهای سایبری، امنیت همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است و پاریس اقداماتی را برای تضمین ایمنی گردشگران و تماشاگران، به‌‌‌ویژه برای مراسم افتتاحیه که در قلب شهر برگزار می‌شود، انجام می‌دهد. دولت فرانسه، تدابیر گسترده‌‌‌ای از جمله استقرار بیش از ۳۰‌هزار پلیس و اجرای بازرسی‌‌‌های امنیتی دقیق را برنامه‌‌‌ریزی کرده است. در این میان، همان‌طور که پاریس به‌زودی در صدر فهرست اخبار جهان قرار خواهد گرفت و جهانیان به تماشای برگزاری این رقابت‌ها و پیروزی یا شکست ورزشکاران و تیم‌های مورد علاقه خود خواهند نشست، این رویداد می‌تواند یک الگو و شاید یک تجربه مفید برای کشورهایی باشد که رویای میزبانی این رقابت‌ها را در سر می‌پرورانند.