p22 copy

پارامترهای زیادی در افزایش ارزش برند یک باشگاه فوتبال دخیل هستند؛ نظیر کسب جام، به خدمت گرفتن بازیکنان ستاره، فعالیت‌های اقتصادی و محبوبیت در فضای مجازی. با درنظر گرفتن همه این عوامل، حضور رئال مادرید در صدر گران قیمت‌ترین باشگاه فوتبال جهان نمی‌تواند دور از ذهن باشد. مادریدی‌ها سال گذشته دوگانه معتبر لالیگا و لیگ قهرمانان را کسب کردند و این روند را در ابتدای فصل جاری که مصادف با انتهای سال 2022 میلادی می‌شد نیز حفظ کردند. بنابر داده‌های وب‌سایت استاتیستا، ارزش برند رئال مادرید در سال میلادی گذشته یک میلیارد و 636 میلیون و 56 هزار دلار محاسبه شده است. از زمان شیوع پاندمی کرونا که با افت ارزش همه باشگاه‌های فوتبال دنیا به دلیل کاهش درآمدها همراه شد، رئال تنها باشگاهی بود که کمترین ضرر را متحمل شد. البته سیاست‌های فلورنتینو پرز که پرهیز از ولخرجی دیوانه‌وار در بازار نقل و انتقالات و همچنین افزایش تمرکز برای تجهیز ورزشگاه سانتیاگو برنابئو بوده، در کنار موفقیت‌های این تیم در کسب جام سبب شده تا از زمان کرونا تاکنون، رئال در همه این سال‌ها معتبرترین برند فوتبالی دنیا باشد.

پشت سر آنها و در رده دوم، منچسترسیتی دیده می‌شود؛ قدرتمندترین تیم انگلیسی چندسال اخیر که بیش از یک دهه قبل با تزریق سرمایه اماراتی‌ها جای خودش را در میان تیم‌های پرستاره دنیای فوتبال باز کرد و پروژه درست این کشور عربی حالا این تیم را با ارزش بیش از یک میلیارد و 424 میلیون دلار، پشت سر رئال مادرید پرسابقه قرار داده است. با فاصله بسیار اندکی، بارسلونا رده سوم را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته یک پله تنزل داشته است؛ آن‌هم با تنها 3 میلیون یورو اختلاف نسبت به سیتیزن‌ها. با توجه به مشکلات مالی دو سال اخیر بارسا، حتی انتظار چنین جایگاهی هم برای بلوگرانا دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما سیاست‌های حفظ برندینگ باشگاه در مدیریت فعلی دیده می‌شود و با توجه به قهرمانی در این فصل لالیگا و احتمال بازگشت لیونل مسی، هیچ بعید نیست بارسلونا برای سال 2023 رتبه بهتری را هم به خود اختصاص دهد.

البته با نگاه به رتبه‌های بعدی می‌توان گفت از یک جایی به بعد دیگر کسب جام هم نمی‌تواند ملاک باشد و فعالیت‌های اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به عنوان مثال منچستریونایتد درحالی بعد از لیورپول در رده پنجم قرار دارد که در این فصل و پس از 6 سال توانست به جام دست پیدا کند. در این لیست، تاتنهام هاتسپر هم که سال‌هاست از کسب یک جام ساده هم عاجز مانده، با ارزش 936 میلیون دلاری، بالاتر از رقبایی نظیر چلسی و آرسنال قرار دارد و این ارزش تیم برندینگ باشگاه را نشان می‌دهد. ذکر این نکته هم ضروری است که این ارزش، لزوما به معنای قیمت باشگاه‌ها نیست. مثلا این روزها منچستریونایتد درحالی 4 میلیارد پوند برای خریداران قیمت‌گذاری شده که ارزش برندش در سال 2022، تنها کمی از یک میلیارد دلار تجاوز کرده است.