چین و سنگاپور؛ همکاری آینده‏‏‌نگرانه

در آوریل ۲۰۲۳، سنگاپور و چین یک شراکت جامع، با کیفیت بالا و آینده‌‌‌نگر را برقرار کردند. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری سنگاپور در زمینه کالا و سنگاپور بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی چین است. این نمایانگر روابط نزدیک اقتصادی و تجاری بین سنگاپور و چین است. تا پایان سال ۲۰۲۳، رقم سرمایه‌گذاری شرکت‌های سنگاپوری در چین به ۱۴۱.۲میلیارد دلار رسید.

سنگاپور بازار داخلی ندارد، بنابراین باید با جهان به‌‌‌عنوان یک بازار در تعامل باشد. این کشور برای حفظ و گسترش شبکه تجارت خارجی خود و مشارکت و توسعه مکانیزم‌‌‌های تجارت آزاد منطقه‌‌‌ای (مانند توافق‌نامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس‌پاسیفیک و توافق‌نامه مشارکت اقتصاد دیجیتال) تلاش می‌کند. شبکه اقتصادی و تجاری منطقه‌‌‌ای نمی‌‌‌تواند تنها به جذب شرکت‌های چندملیتی بیشتر برای سرمایه‌گذاری در سنگاپور کمک می‌کند، بلکه مشاغل جدید و فرصت‌‌‌های توسعه را برای مردم سنگاپور به ارمغان می‌‌‌آورد. علاوه بر این، برای شرکت‌های سنگاپور در راستای ورود بهتر به بازارهای خارج از کشور و جست‌وجوی فرصت‌‌‌های تجاری مفید است.

چین از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱، رشد اقتصادی سریعی را ثبت کرده و به‌تدریج در اقتصاد جهانی ادغام شده است. توسعه اقتصادی سنگاپور از بازار چین جدایی‌ناپذیر است. بسیاری از شرکت‌های سنگاپوری قبلا وارد چین شده‌اند. استراتژی توسعه شرکت‌های سنگاپوری در چین، تلاش برای فعالیت بلندمدت است.  سنگاپور اولین کشور جنوب‌شرقی آسیاست که موافقت‌‌‌نامه تجارت آزاد دوجانبه را با چین امضا کرد. همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور از تجارت و سرمایه‌گذاری سنتی به حوزه‌‌‌های فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی، داده‌‌‌های بزرگ، وسایل نقلیه الکتریکی، بیوتکنولوژی و هوافضا گسترش ‌‌‌یافته است. به‌علاوه، از اوایل دهه ۹۰، سنگاپور و چین همکاری‌های پرباری را در زمینه آموزش نیروی کار انجام داده‌اند. حدود ۵۵‌هزار مقام چینی در سطوح و صنایع مختلف در برنامه‌های آموزشی مختلف در سنگاپور شرکت کرده‌اند. سنگاپور یکی از اولین کشورها در جنوب‌شرقی آسیا بود که از طرح «کمربند-جاده» حمایت و در آن شرکت کرد و یکی از اعضای موسس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی است. از نظر سنگاپور، جنوب‌شرقی آسیا به بهبود زیرساخت‌‌‌ها نیاز دارد و زیرساخت‌‌‌ها هم به بودجه نیاز دارند. چین ظرفیت اجرای پروژه‌‌‌های زیربنایی بزرگ و ارائه حمایت مالی و همچنین توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه را دارد.

ابتکار «کمربند-جاده» به چین کمک کرده است تا تامین مالی زیرساختی و توسعه پروژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه را تقویت کند و به‌‌‌عنوان یک پلتفرم مهم برای چین به‌منظور ادغام در شبکه‌‌‌های همکاری منطقه‌‌‌ای عمل خواهد کرد.  سنگاپور یکی از مقاصد مهم برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین است. براساس داده‌‌‌های رسمی چین، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در سنگاپور تا پایان سال ۲۰۲۳ به رقم ۸۹.۶میلیارد دلار رسیده است.  سنگاپور به لطف زیرساخت‌‌‌های مناسب و توسعه‌‌‌یافته، اتصال بین‌‌‌منطقه‌‌‌ای سطح بالا، حکمرانی شفاف و موقعیت خود به‌‌‌عنوان یک مرکز مالی بزرگ جهانی و قطب انتقال کالا، به مرکز عملیاتی منطقه‌‌‌ای و مرکز مالی بسیاری از شرکت‌های چینی که وارد جنوب شرقی آسیا می‌‌‌شوند تبدیل شده است. 

شرکت‌های چینی نیز با استفاده از شبکه تجارت جهانی سنگاپور و تجربه به دنبال بسط حضور خود در عرصه بین‌المللی هستند. در سایه پروژه «کمربند-جاده»، شرکت‌های چینی و سنگاپوری به‌‌‌صورت موفقیت‌‌‌آمیز با کشورهای دیگر، به‌‌‌ویژه در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا همکاری کردند. هم‌‌‌زمان با جریان‌‌‌های تجارت جهانی و بازسازی زنجیره‌‌‌های تامین منطقه‌‌‌ای، سنگاپور می‌‌‌تواند به چین در تقویت روابط خود با اقتصادهای منطقه کمک کند. تعاملات مردم با مردم برای تعمیق روابط بین دو کشور ضروری است و گردشگری یک حوزه کلیدی است. چین یکی از بزرگ‌ترین منابع گردشگران خارجی سنگاپور است؛ زیرا سنگاپور یکی از مقاصد محبوب برای اتباع چینی محسوب می‌شود. دو کشور ماه فوریه گذشته تفاهم‌‌‌نامه‌ای در زمینه معافیت از دریافت ویزا امضا کردند. سنگاپور اولین کشور توسعه‌‌‌یافته است که با چین توافق‌نامه دوجانبه لغو روادید امضا کرده است.

سنگاپور یک اقتصاد جزیره‌‌‌ای بسیار باز است که مستعد تغییرات در عوامل خارجی است. در بحبوحه تغییرات وضعیت ژئوپلیتیک جهانی و تشدید رقابت قدرت‌‌‌های بزرگ، سنگاپور به هیچ قدرت بزرگی متکی نیست و بین چین و ایالات‌متحده طرفی را انتخاب نخواهد کرد. سنگاپور در تلاش برای ایجاد محیط خارجی مساعد به‌منظور توسعه خود، همواره برای حفظ و تقویت روابط دوستانه با کشورهای بزرگ تلاش کرده است. با نگاهی به آینده، سنگاپور و چین همکاری‌‌‌های باکیفیت و آینده‌‌‌نگر را به‌‌‌ویژه در زمینه‌‌‌های اقتصاد دیجیتال، تحول سبز و همکاری شخص ثالث پیش خواهند برد.