برنامه تازه بایدن علیه چین لو رفت

وب‌سایت آکسیوس به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که این فرمان تابستان امسال منتشر خواهد شد. شایعاتی در ماه آوریل مبنی بر یک دستور قریب‌الوقوع در رسانه‌های ایالات متحده منتشر شد، اما منابع آکسیوس گفتند که کار بر روی این فرمان به دلیل تلاش‌های واشنگتن برای متقاعد کردن متحدانش در گروه هفت برای اعمال محدودیت‌های مشابه آهسته شده است.

یک منبع گفت: «پیشرفت واضح» بر سر این موضوع در نشست سران گروه هفت در ژاپن در ماه جاری حاصل شد.

مشخص نیست که در این دستور قرار است «صنعت دفاعی» چین به چه شکلی تعریف شود. تشکیلات نظامی-صنعتی چین تقریباً کاملا دولتی است و قبلا توسط دولت بایدن تحریم شده است. بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد، در عوض، این فرمان حوزه نیمه‌هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را پوشش خواهد داد و اشاره کرد که این فناوری‌ها همگی کاربردهای نظامی دارند.

بایدن تلاش دارد تا پیشرفت فناوری پکن را مهار کند و کنترل صادرات را در اکتبر گذشته اعمال کرد تا مانع از فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار به چین برای استفاده در تولید نیمه‌هادی‌ها شود. علاوه بر این، ایالات متحده در حال حاضر در حال مذاکره با ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان برای رسمی کردن ائتلافی موسوم به «اتحاد تراشه ۴» است که پکن آن را تلاشی برای حذف چین از زنجیره تامین نیمه‌هادی‌ها می‌داند.

در حالی که بایدن و مقامات او این تدابیر را به بهانه‌های امنیت ملی توجیه می‌کنند، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین ماه گذشته گفت که «هدف واقعی واشنگتن محروم کردن چین از حقوق خود برای اهداف توسعه است. این یک اجبار اقتصادی محض است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.