سناریوهای مختلف

ماه قبل برای ششمین‌ماه پی‌‌‌در‌‌‌پی نرخ تورم پایین آمده و حالا این امید تقویت شده است که بانک‌مرکزی به‌زودی بالا بردن نرخ‌های بهره را متوقف خواهد کرد و حتی ممکن است اواخر سال‌جاری نرخ‌ها را پایین آورد. با آنکه نرخ تورم هنوز بسیار بالاست، فشارهای تورمی کاهش یافته است. ژوئن سال پیش نرخ تورم ۱/ ۹‌درصد بود و در ماه‌‌‌های اخیر همزمان با افزایش سریع نرخ‌های بهره نرخ تورم پایین آمده است. سیاست بانک‌مرکزی یعنی کاستن از نقدینگی در اقتصاد به زیان بازارهای پرریسک از جمله بازار ارزهای رمزنگاری‌شده تمام شده است. دیگر بانک‌های مرکزی نیز سال گذشته بارها نرخ‌های بهره را بالا بردند و عملا سال پیش دوره نرخ‌های به‌شدت پایین بهره پایان یافت. نتیجه این سیاست، کاهش شدید شاخص‌های مالی و قیمت ارزهای دیجیتالی بود. حالا سناریوهای گوناگونی درباره افق بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده مطرح است.

سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خوش‌بین معتقدند بانک‌مرکزی آمریکا در سه‌ماه کنونی دوبار دیگر نرخ‌های بهره را بالا می‌‌‌برد، سپس برای مدتی این اقدام متوقف خواهد شد تا اثر افزایش نرخ‌ها نمایان شود. در نتیجه شاهد رشد شاخص‌های مالی و رونق بازار دارایی‌های دیجیتالی خواهیم بود. اگر در پایان سال‌جاری نرخ‌های بهره پایین آورده شود، شرایط برای هر دو بازار یادشده بهتر خواهد شد. برخی تحلیلگران رقم‌های بسیار بالایی را برای رشد قیمت بیت‌کوین در سال‌جاری مطرح کرده‌اند. اما رئیس بانک‌مرکزی آمریکا اخیرا در سخنان خود گفته است: «ما در سال‌جاری حتی به پایین آوردن نرخ‌های بهره فکر هم نخواهیم کرد.» البته باید دید وضعیت تورم و شاخص‌های اقتصادی به چه شکل درمی‌آید. ممکن است با تغییر شرایط، بانک‌مرکزی تصمیم بگیرد از اقتصاد حمایت کند.

در مقابل، تحلیلگران بدبین معتقدند بانک‌مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد و این عامل در کنار عواملی نظیر اعمال محدودیت‌ها از سوی نهادهای قانون‌گذار بر بازار دارایی‌های دیجیتالی سبب می‌شود طی سال‌جاری این بازار رونق پیدا نکند. در هر حال واقعیت‌‌‌های بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده تغییر نمی‌کند: در حال حاضر قیمت بیت‌کوین نسبت به اوج آن در نوامبر سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰‌درصد پایین‌تر است و ارزش بازار ارزهای دیجیتالی سال پیش ۲هزار میلیارد دلار کاهش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک از جمله سهام شرکت‌های فناوری و ارزهای دیجیتالی دور شدند. سال پیش برخی اتفاقات در بازار دارایی‌های دیجیتالی نیز به افت قیمت‌ها کمک کرد. فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس به اعتماد سرمایه‌گذاران در این بازار لطمه زده است.