انتظار رشد سریع قیمت‌ها در بورس

شرکت‌های حاضر در بورس به دلیل ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم مواداولیه و محصولات تولیدی با دلار، تحت‌تاثیر تغییرات آن قرار می‌گیرند و سودآوری آنها با نوسان مواجه می‌شود. همچنین عمده شرکت‌های صادر‌‌‌‌‌‌کننده با نوسان مثبت سودآوری مواجه خواهند شد.

 شرکت‌هایی در صنایع فلزات اساسی، پالایشگاهی، پتروشیمی، معادن روی و معادن سنگ‌آهن می‌توانند تعدیل مثبت در صورت‌های مالی داشته باشند. شرکت‌هایی مانند صنعت دارو؛ باوجود افزایش هزینه مواداولیه به دلیل اینکه افزایش نرخ خواهند گرفت هم در آینده می‌توانند تعدیل در سود داشته باشند. همچنین برخی شرکت‌ها ممکن است در لایه اول مواداولیه به‌صورت مستقیم با افزایش ارزش دلار مواجه نباشند، اما باتوجه به اینکه دلار متاثر از تورم داخلی است بر روی محصولات آنها به‌صورت غیرمستقیم تاثیرگذار خواهد بود که می‌تواند رشد بعدی صنایع بازار را رقم بزند.

اتفاقی که برای ارز در دو دولت قبلی افتاد تقریبا مشابه بود؛ یعنی در دوره اول دولت‌های گذشته، قیمت ارز کنترل می‌شد و این نوع سرکوب قیمت باعث خواهد شد انرژی رشد ارز جمع شده و باعث افزایش ناگهانی شود، اما دولت فعلی نشان داده است رفتاری متفاوت با ارزها دارد و از افزایش تدریجی آن استقبال می‌کند که متناسب با تورم است. این افزایش تدریجی اگرچه به‌صورت مداوم باعث افزایش قیمت کالاها خواهد شد، اما جهش در قیمت‌ها را شاهد نخواهیم بود؛ از طرفی ارز نیما هم باید به تناسب ارز آزاد افزایش یابد، زیرا همه هدف دولت از حذف یارانه پنهان که باعث افزایش قیمت کالاها شد، این بود که رانت اختلاف ارز از بین برود.

در حال‌حاضر اختلاف دلار نیمایی و آزاد حدود ۳۰‌درصد است که اگر این اختلاف باقی بماند، تلاش‌های دولت برای کاهش رانت و فساد بی‌نتیجه خواهد بود؛ بنابراین با این مفروضات می‌توان گفت در آینده شاهد سرکوب تصنعی ارز نخواهیم بود و این رفتار باعث افزایش تدریجی سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور می‌شود، بنابراین انتظار نمی‌رود، مانند گذشته شاهد رشد سریع قیمت‌ها در بورس باشیم، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که افراد صبور که با تحلیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند بتوانند از این رشد حداکثر انتفاع را ببرند.

بورس علاوه‌بر تاثیر از تغییرات ارزش ارز در معرض اخبار دیگر هم قرار دارد. از مهم‌ترین اخبار پیش‌‌‌‌‌‌روی بازارسرمایه، تصمیمات بودجه‌ای دولت برای سال‌آینده خواهد بود که در چند‌ماه آتی احتمالا مهم‌ترین خبر بازارسرمایه است. همچنین تصمیمات مالیاتی، نرخ خوراک، نرخ سوخت و برق از جمله مهم‌ترین این اخبار هستند و باتوجه به کاهش نسبی قیمت گاز در اروپا و آمریکا که تاثیرگذار در نرخ داخلی خوراک و سوخت خواهد بود؛ از طرفی افزایش قیمت ارز را می‌توان انتظار داشت و اگر قیمت‌های خوراک و سوخت کاهش نیابد چندان افزایشی را هم شاهد نباشیم. از این‌رو؛ انتظار می‌رود با روشن شدن تصمیمات نهایی در بودجه‌ سال‌بعد و تثبیت آنها رشد پایدارتری را در بورس داشته باشیم و در حال‌حاضر بسیاری از قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارند.