بازارسرمایه تشنه حمایت مستمر و اصولی

آن ترس و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران هنوز پابرجا است و همین هفته گذشته خروج‌های وحشتناکی از بازار را شاهد بودیم. روزی ۵۰۰ تا ۹۰۰میلیارد تومان از بازار خارج می‌شد که این موارد نشان‌دهنده آن است که عدم اطمینان نسبت به بازار بالا است و طبیعتا بازار طی یکی دو روز برنمی‌گردد و نیاز به زمان دارد و باید جلب اعتماد صورت بگیرد و آرام‌آرام نظر سهامداران به بازار مثبت شود و برگردند و هنوز هم چنین اتفاقی رخ نداده است.

بسته ۱۰بندی که از طرف سازمان بورس جدیدا اعلام شده، طبیعتا خوب و مثبت بوده و اثرگذار است؛ ولی ادامه و استمرار آن خیلی اهمیت دارد. اگر برای مدت کوتاه باشد، اثر آن نیز فقط برای کوتاه‌مدت خواهد بود. همچنین سرمایه‌گذار باید به این اطمینان برسد که از بازار حمایت صورت می‌گیرد و بازار رها نشده است و در این صورت آرام‌آرام اعتماد جلب می‌شود و برمی‌گردد که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

از عوامل محرک بازار یکی قیمت دلار است و این روزها که قیمت آن رشد کرده است، می‌تواند یک عامل محرک خوبی باشد؛ ولی ما شاهد زمان‌هایی هم بودیم که دلار افزایشی بوده ولی بازار نزولی بوده است.

در همین هفته‌های گذشته هم که بازار منفی بود، دلار بالای ۳۰هزار تومان بود. این توجیه وجود داشت که بازار رشد کند و مثبت باشد، ولی این اتفاق نیفتاد؛ اما به‌طور سنتی و معقول دلار یکی از عوامل رشددهنده برخی از شرکت‌های بورسی بوده و احتمالا که در این روزها هم که مثبت است، یکی از عوامل اثرگذار همین موضوع است؛ ولی اکنون شرایط کلی حاکم بر جامعه، به نظرم جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بازار را سخت می‌کند.

همچنین ریسک بازار متاسفانه هنوز بالا است؛ ولی ازطرفی ارزندگی بازار هم بالا است.

این بازار نیاز به یک اعتماد قوی دارد تا سرمایه‌گذاران به آن بازگردند؛ این حمایت باید قوی، مستمر و طولانی انجام بگیرد وگرنه برای مقاطع دو تا سه هفته‌ای فقط یک فرصت فروش به سهامداران می‌دهد و دردی را دوا نمی‌کند.