انتظار بهبود بازار با دستور دولت ؟

برخی از موارد اشاره‌شده، بسیار اساسی و برخی دیگر  فرعی بودند. به‌طور مثال، نرخ سود بانکی معمولا بر بازار تاثیرگذار است. وقتی نرخ سود بانکی در بازار پول افزایش پیدا می‌کند، نقدینگی ترجیح می‌دهد به آن سمت حرکت کند؛ بنابراین ورود نقدینگی به بازارسرمایه و همچنین خروج نقدینگی در بازار اتفاق می‌‌‌افتد.در این نامه همچنین به نرخ ارز اشاره شده که از مسائل اساسی است و دو تاثیر بنیادی دارد. نکته اول، مساله سلب توانایی برنامه‌‌‌ریزی شرکت‌های بورسی است؛ چرا که نوسانات زیاد نرخ ارز، برنامه‌‌‌ریزی را برای آنها سخت می‌کند. نکته دوم تاثیری است که بر قیمت تمام‌شده کالاها دارد. با توجه به اینکه برخی از کالاهایی که در شرکت‌های بورسی عرضه می‌شوند، محدودیت قیمت‌گذاری دارند، قیمت‌ها آنها هم‌زمان با تغییرات نرخ ارز تغییر نمی‌‌‌کند و در این صورت حاشیه سود شرکت‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و کم می‌شود.

اگر بخواهیم از نامه ارسال‌شده جمع‌‌‌بندی کلی ارائه دهیم، هشت‌عاملی که در نامه قید شده‌اند، موارد عمده‌‌‌ای هستند که بر شرایط بازارسرمایه تاثیرگذارند و اگر بتوان این مسائل را به‌گونه‌‌‌ای حل کرد یا به گونه‌ای برنامه‌‌‌ریزی کرد که آثار منفی آنها بر شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کند، می‌‌‌‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.برخی از موارد هم در قالب پیشنهاد مطرح شده‌اند که با چالش‌‌‌های بازارسرمایه مرتبط هستند؛ مثل تثبیت نرخ سود بین‌بانکی، بحث حذف قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی که شرکت‌ها بورسی تولید و در بازار عرضه می‌کنند، تعیین‌تکلیف و واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی و بحث واریز مابقی تعهدات صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار.

عواملی که پیشنهاد شده‌اند، اگر واقعا از سوی دولت تعیین‌تکلیف شوند، می‌‌‌توان موارد عمده‌‌‌ای را که موجب رکود و کاهش شاخص در بورس شده‌اند، برطرف کرد. اگر فرض کنیم که همه این موارد انجام شود، انتظار مثبت در سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود و انتظار مثبت، وجه نقد را به سوی بازار خواهد آورد و آنها سهام خریداری خواهند کرد. هرچه ورودی نقدینگی داشته باشیم، وضعیت فعلی بازار بهبود پیدا خواهد کرد و به تبع آن وضعیت نقدینگی بهبود می‌کند و سهام حرکت مثبتی خواهد داشت.همه عواملی که در نامه مجید عشقی آمده، به‌درستی به آنها اشاره شده است و اگر تصمیماتی درست در راستای پیشنهادهای رئیس سازمان بورس اتخاذ شود، شاهد رویدادهای مثبتی در بازار سهام خواهیم بود.