بازار، امید چندانی به احیای برجام ندارد

 این موضوع به تصمیمات حوزه سیاستگذاری پولی مربوط است و نشان می‌دهد که بازار سهام در سیاستگذاری فعلی اولویت ندارد و لنگر قیمت‌ها و هدف‌‌‌گذاری تورم کفه سنگین‌‌‌تری در ترازوی تصمیم‌گیری‌‌‌ها دارد و دنباله این اقدامات، افزایش رکود در بازارها از جمله بازار مالی است؛ هرچند یک عامل موقت کنترل تورم می‌تواند باشد. بدون شک، دولت از ابزار افزایش نرخ بهره برای کاهش سرعت گردش پول استفاده کرده و خواهد کرد؛ هرچند این امر باعث کنترل تورم در کوتاه‌مدت خواهد شد، اما طبق تحلیل‌‌‌ها چندان دوام نخواهد داشت. با توجه به سیل نقدینگی موجود در کشور و نهادینه شدن بیماری اقتصادی به دلیل عدم‌هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید، عملا شاهد سیکل‌‌‌های معیوب تکراری خواهیم بود و مجددا در ادامه مسیر، سیل نقدینگی به سمت بازار سهام روانه خواهد شد؛ اما با سیاستگذاری فعلی در حوزه پولی، رکود در بازار سهام در میان‌مدت ادامه‌دار خواهد شد.

در کنار موارد فوق، رکود جهانی نیز به سودآوری شرکت‌ها آسیب می‌رساند و به غیر از دو تا سه صنعت، مابقی صنایع و شرکت‌های متاثر از نرخ‌های جهانی و کامودیتی‌‌‌ها، سود کمتری نسبت به سال گذشته خواهند ساخت؛ چراکه باوجود زمستان سخت انرژی و افزایش هزینه‌‌‌های تولید و به تبع آن افزایش محصول نهایی تولیدی، طرف تقاضا با رکود مواجه بوده و این عامل نیز می‌تواند به عدم‌افزایش نرخ‌‌‌ کالاهای اقتصادی دامن بزند؛ همچنین دامنه‌دار شدن تورم جهانی، بانک‌ها را به افزایش نرخ‌های بهره تا همگرایی تورم و این نرخ سوق داده است و این موضوع نیز خود به رکود عمیق‌تری در اقتصاد جهان منجر خواهد شد. موضوع موثر دیگر در بازار سهام، مذاکرات احیای برجام است. بازار فعلی چشم امیدی به احیای برجام ندارد؛ اما در صورت توافق، ترغیب صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در دارایی ریسک به همراه دارد.  بررسی شاخص کل و هم‌‌‌وزن طی یک‌‌‌ماه گذشته، اقبال سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌های کوچک‌تر را نتیجه می‌دهد.

به دلیل قرار گرفتن ضریب قیمت به سود در محدوده جذاب برای برخی از این شرکت‌ها یا به سایر دلایل ارزش‌گذاری، توانسته‌‌‌اند سرمایه را به سمت خود جذب کنند. همچنین سهام این شرکت‌ها به دلیل کوچک بودن در صورت سودآوری مناسب و تغییر و تحولات باتوجه به زیر ارزش معامله شدن می‌‌‌توانند جذابیت مطلوب را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده و چابک‌‌‌تر عمل کنند. باتوجه به مجمو ع عوامل ذکرشده به نظر می‌رسد در دوره میان‌مدت آتی، فعالان بازار سهام، بیشتر اقدام به خرید چنین سهامی کنند.