بهبود به شرط اصلاحات

فعال شدن صندوق در سمت خرید و فروش نمادها

در حال حاضر صندوق در نمادهایی که مالکیت آنها را در اختیار دارد، معامله‌ای انجام نمی‌دهد و صرفا از سود تقسیمی سهام بهره می‌برد و از نوسان‌های قدیمی سود نمی‌برد. فعال شدن صندوق در روندهای بازار می‌‌‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای دارندگان واحدها ایجاد کند.

تنوع‌بخشی به پرتفوی

به‌عنوان مثال، هم‌اکنون سهام موجود در پرتفوی صندوق پالایش چهار شرکت پتروشیمی بزرگ اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز است. این شرکت‌ها وضعیت مشابهی دارند و روندهای آنها بسیار شبیه یکدیگر است. می‌توان با اضافه‌کردن سهام شرکت‌های دیگر فعال در صنعت، مثل روانکارها ضمن افزایش تنوع، کاهش وابستگی به قیمت سهام شرکت‌های پالایشی را فراهم کرد.

خروج دولت از ترکیب واحد‌های ممتاز

مادامی که دارنده واحدهای ممتاز، احساسی نسبت به سود و زیان صندوق نداشته باشد و صرفا هدف از داشتن واحد، کسب رأی مجامع و اعمال حاکمیت باشد، تلاشی برای بهبود بازده صندوق یا عملکرد ارکان نخواهد داشت؛ چراکه هدف وی با هدف سایر دارندگان واحدهای صندوق متفاوت است. حضور اشخاصی در ترکیب واحدهای دارندگان واحدهای ممتاز که به هدف کسب سود فعالیت می‌کنند، می‌‌‌تواند در عمل به اصلاح رویه‌های صندوق بینجامد و بازدهی بهتری را نصیب دارندگان کند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که دولت از ترکیب دارندگان واحد‌های ممتاز خارج شود.