رد خون خاشقجی

بایدن در ملاقات با محمد بن‌سلمان، به موضوع بسیار حساس حقوق بشر اشاره کرد و این اقدام سبب شد، بن‌سلمان نیز از اقدامات آمریکا انتقاد کند. بسیاری از موضوع‌هایی که در نشست دوروزه بایدن با رهبران عرب مطرح شد، جنبه مقدماتی داشت. برای مثال، برنامه اتصال سیستم‌های دفاع هوایی کشورهای منطقه، برنامه‌ای مقدماتی است که کشورهای عرب باید به بررسی آن بپردازند و راهی طولانی تا تحقق آن باقی است. وزیر خارجه عربستان گفت: «درباره ائتلاف دفاعی مشترک بین کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل چیزی نشنیده و عربستان در چنین مذاکراتی حضور نداشته است.» او همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «تصمیم ریاض به باز کردن حریم هوایی خود به روی تمامی هواپیما ربطی به برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل نداشته است.»

بایدن بر نشست‌ها با رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، مصر، اردن و عراق تمرکز کرد و گفت‌وگوها با بن‌سلمان را چندان مهم ندانست؛ زیرا به دلیل ملاحظات حقوق بشری این گفت‌وگوها مورد انتقاد قرار داشت. قبلا بایدن به دلیل قتل خاشقجی در سال ۲۰۱۸ علیه محمد بن‌سلمان و عربستان موضع‌‌‌گیری کرده بود؛ اما حالا به این نتیجه رسیده که منافع آمریکا، تغییر موضع در قبال عربستان را ضروری کرده است. در این میان، بن‌سلمان به بایدن گفته است که عربستان برای جلوگیری از تکرار اشتباهاتی نظیر قتل خاشقجی اقداماتی انجام داده و آمریکا هم دچار اشتباهاتی شده است؛ از جمله در عراق.

در دوره کنونی که قیمت نفت بسیار بالاست و نرخ تورم در آمریکا به سطوح بسیار بالایی رسیده، بایدن از اوپک کمک می‌خواهد و به‌ویژه عربستان می‌تواند بر عرضه نفت خود بیفزاید تا از فشارهای تورمی در آمریکا کاسته شود. واشنگتن همچنین خواهان کاهش نفوذ منطقه‌‌‌ای ایران و مهار شدن توسعه نفوذ چین است. بایدن با این امید به عربستان آمد که بتواند به توافقی بر سر افزایش تولید نفت برسد؛ اما دست خالی منطقه را ترک کرد. تحلیلگران معتقدند، تحقق اهداف دولت آمریکا یک‌فرآیند طولانی است و نباید انتظار داشت که این تلاش‌ها فورا به نتیجه برسد. واقعیت این است که گرم‌شدن روابط آمریکا با عربستان و امارات، مستلزم تغییر رفتار هر دو طرف است.