وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران مثبت است

وزیر خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که دست این کشور همچنان به سمت ایران دراز است و ما خواهان برقراری روابط عادی با این کشور هستیم.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که اجلاس جده بر شراکت با آمریکا تمرکز داشت.

بن فرحان گفت که دست عربستان همچنان به سمت ایران دراز است و ما تمایل به برقراری روابط عادی با این کشور داریم.

وزیر خارجه عربستان افزود که مذاکرات با ایران مثبت است اما هنوز به هدف نرسیده است و امیدواریم در آینده شاهد تحولاتی باشیم.

بن فرحان تصریح کرد که راه‌حل‌های دیپلماتیک بهترین و تنهاترین راه برای تعامل با ایران است.

وی گفت که هیچ گونه بحثی درباره همکاری دفاعی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل نشده است.

 وی تأکید کرد که شراکت با آمریکا قدیمی بوده و همچنان هست و باقی خواهد ماند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، بن فرحان اظهار داشت که ما به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تأکید کردیم که تصمیماتی علیه عاملان قتل «جمال خاشقچی» اتخاذ کردیم ما قاتلان خاشقچی را مجازات کردیم و چنین اتفاقی در آمریکا نیز رخ داده است.

وی گفت که نه در اجلاس جده و نه پیش از آن هرگز به موضوع همکاری نظامی یا فنی با اسرائیل پرداخته نشد.

بن فرحان همچنین گفت که چیزی به نام ناتوی عربی وجود ندارد و من نمی‌دانم ین اسم از کجا آمده و این موضوع در اجلاس جده مطرح نشد.

وزیر خارجه عربستان درباره تولید نفت نیز گفت که تولید نفت به طور مشخص در اجلاس جده مطرح نشد و تولید نفت جزء موضوعات مطرح در اجلاس امنیت و توسعه جده نبود و اوپک پلاس سیستمی برای نظارت بر بازارها و اطمینان از تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها را دارد.

اوپک پلاس به ارزیابی وضعیت بازارها و انجام اقدامات ضروری ادامه خواهد داد و ما به صورت تمام وقت با واشنگتن در این خصوص گفت‌وگو می‌کنیم همچنانکه تولید روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت، حداکثر ظرفیت تولیدی است که عربستان به آن خواهد رسید.

وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که مهم‌ترین نکته در اجلاس جده، مشارکت کشورها در تدوین برنامه‌های جهانی برای حفظ منافع این کشورهاست.

وی گفت: هواپیماهای همه کشورهای جهان تا زمانیکه قوانین را رعایت می‌کنند، برای عبور از آسمان عربستان سعودی اجازه خواهند داشت و گشودن حریم هوایی هیچ ارتباطی به برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و حتی مقدمه‌ای برای گام‌های دیگر نیست.

بن فرحان همچنین تأکید کرد که هماهنگی زیادی بین ما و دولت آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.