محکوم به صعود

در فصل بهار، با توجه به اینکه ارزش معاملات ماهانه نسبت به ماه‌‌‌های گذشته از محدوده ۴هزار میلیارد به حدود ۷‌هزار میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات قابل قبولی را ثبت کرد و این ارزش باعث شد که بازار به صورت یکدست و یکپارچه، رشد قابل قبولی را پشت سر بگذارد. در این میان، بسیاری از صنایع و گروه‌ها با توجه به عملکردی که داشتند، شاید از سایر گروه‌‌‌ها بازده قابل قبول‌تری نشان دادند. در این میان، گروه‌های خودرویی و بانکی را می‌‌‌توان جزو گروه‌های کم‌بازده‌ در میان صنایع بازار بورس دانست. اما اگر بخواهیم درباره تابستان ۱۴۰۱ پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم ابتدا به ریسک‌های پیش‌روی بازار اشاره کنیم. اولین ریسک پیش‌روی بازار برای صنایع در فصل تابستان، قطع‌شدن برق صنایع است که به نوعی نامه قطعی صنایع هم آمده است. این امر می‌تواند روی صورت‌های مالی و میزان فروش شرکت‌ها در فصل تابستان تاثیر بگذارد. معمولا گروه‌های فولادی و سیمانی، مشتری شماره‌یک قطع برق در فصل تابستان هستند. 

ریسک دیگری که می‌توان برای بازار متصور شد، افزایش فروش اوراق از سوی دولت برای تامین کسری بودجه است که باتوجه به شرایط امروز بازار می‌بینیم که دولت در حال فروش اوراق است و اگر فروش اوراق در فصل تابستان ادامه پیدا کند، می‌توانیم بگوییم که یکی از محرک‌‌‌های بازار و محرک‌های صعود بازار را باید حذف کنیم.  ریسک بعدی که در تابستان ۱۴۰۱ می‌توانیم برای بازار متصور باشیم، عدم‌تحقق مذاکرات برجام است. چشم بسیاری از صنایع به مذاکرات برجام دوخته شده است گروه‌های حمل‌ونقلی، خودرویی، بانکی و بیمه‌‌‌ای و صنایع ریالی، همگی منتظر تحقق برجام هستند. اگر این اتفاق نیفتد، از نظر تحریم‌ها بسیاری از صنایع درگیر خواهند شد. ریسکی که باید درباره شرایط بازار پیش‌بینی کنیم، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی است.

در حال حاضر، یک‌سال از تشکیل دولت سیزدهم گذشته است و این دولت با وعده کاهش نرخ بهره بین‌بانکی به ریاست بانک‌مرکزی، در این حوزه مدیریتی انجام وظیفه می‌کند. متاسفانه در یک‌سال گذشته، حتی یک‌هفته هم نرخ بهره بین‌بانکی، کمتر از ۲۰‌درصد نبوده است. این امر باعث می‌شود که بازارهای موازی، جذاب‌تر از بازار بورس باشند. از طرف دیگر، سایر بازارهای موازی با رشد چشمگیری که در فصل بهار داشتند، بازارسرمایه را به‌عنوان گروه بازار عقب‌مانده از تورم معرفی کردند.  پس از بررسی ریسک‌های بازار، نوبت به پیش‌بینی شرایط بازار می‌رسد. با توجه به اینکه بیشتر کارشناسان معتقدند، بازارسرمایه از سایر صنایع و تورم‌ها جامانده است؛ می‌‌‌توانیم در فصل تابستان ۱۴۰۱ برای بورس، روند صعودی را پیش‌بینی کنیم.

این روند صعودی، به واسطه عوامل بنیادی نیست؛ چرا که متاسفانه، به‌طور دائم، عوامل بنیادی به جای کمک به رشد بازار، با صورت‌های مالی بد و افشا‌های منفی روی سامانه کدال، به روند حرکتی بازار لطمه می‌زنند. رشد بازار بورس را به دلیل رشد تورم معرفی می‌کنیم و علت و چرایی روند صعودی بازار در تابستان ۱۴۰۱ را جاماندگی بازار بورس از تورم می‌دانیم. در این میان، متاسفانه دستکاری‌هایی در بازار صورت می‌گیرد و بازار دائم در حال تقابل با این چرایی و چگونگی این دستکاری‌هاست. در نهایت، با توجه به تمامی شرایط موجود در بازار، بورس محکوم به رشد و صعود است و این فشردگی بازار در محدوده یک‌میلیون و ۵۷۰هزار واحد باید به سمت اهداف بالاتر محقق و شکسته شود. در نتیجه باید ببینیم که چه روزی و چه زمانی، این فشردگی بازار می‌تواند سودای صعود را در سر بپروراند.