ادغام دو ریسک متفاوت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط همان‌گونه که از نام آنها مشخص است؛ به ترتیب به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک، پر‌ریسک و با ریسک متوسط سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند پس‌اندازهای خود را در جایی که بیشترین بازده را  دارد سرمایه‌گذاری کنند، اما در این راستا باید به ریسک سرمایه‌گذاری توجه کرده و در صورتی متحمل ریسک شوند که از بابت آن بازده بیشتر سرمایه‌گذاری عایدشان شود. همچنین بسته به شرایط بازار‌های مالی و پارامترهای اقتصادی، می‌توان برای حفظ ارزش پول در انواع صندوق‌های ذکر شده سرمایه‌گذاری کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در شرایط اقتصاد تورمی و برای حفظ ارزش پول و برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت و با بازدهی بالاتر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و جایگزینی برای سپرده‌های بانکی به شمار می‌روند. باید گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز از نظر بازدهی و ریسک حد وسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت هستند.  بر اساس گزارش‌های موجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به دلیل رابطه مستقیم بین ریسک و بازده، دارای بیشترین بازدهی از آغاز فعالیت خود بوده‌اند (مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری). آنچه امروز برای سرمایه‌گذاران در شرایط تورمی اقتصادی اهمیت دارد حفظ ارزش پول است، اما چون فرصت و دانش کافی برای حضور مستقیم در بسیاری از بازارها ازجمله بازار سهام را ندارند ممکن است متضرر شوند.

بنابراین لازم است سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با ریسک کمتر و نقدشوندگی بالاتری همراه هستند را انتخاب کرده و همواره این نکته را بدانند که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذاشته و برای پوشش ریسک و کسب بهترین بازدهی بخشی از دارایی‌های خود را به دارایی ریسکی و بخشی از آن را به دارایی‌های کم‌ریسک اختصاص دهند.