بازگشت به تعادل

واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا، مذاکرات درخصوص برجام و بودجه پرحاشیه سال ۱۴۰۱ از دیگر موارد مهم امسال بود. در این بین، بودجه و برجام برای بازارهای مالی کشور اهمیت زیادی داشت. لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ اواسط آذرماه تقدیم مجلس شد. برخی از مفاد آن مانند برابری گاز سوخت و گاز خوراک، افزایش بهره مالکانه و تفکیک محصولات به خام، نیمه‌خام و محصول نهایی و همچنین مالیات بر سود سپرده‌های حقوقی، بازارهای مالی را با ابهامات زیادی مواجه کرد.  همزمانی این اتفاق با کندشدن پیشرفت مذاکرات برجام، شرایط بورس را سخت‌تر کرد. همچنین ایجاد اختلاف بین دولت و مجلس این آتش را شعله‌ورتر کرد. تمام این عوامل باعث افت شاخص از ۶/ ۱میلیون به ۲۵۰/ ۱میلیون واحد شد.

اما رفته‌رفته به‌صورت شگفت‌انگیزی، وضعیت به سمت بهبود پیش رفت. وزیر اقتصاد با ارائه هشت‌فرمان، از جمله ارائه سقف برای گاز خوراک و سوخت، کاهش ضریب گاز سوخت و همچنین کاهش بهره مالکانه، خیال سهامداران را تاحدودی راحت کرد.

پس از آن مذاکرات با سرعت خوبی پیش رفت، به گونه‌ای که این روزها امیدواری برای امضای توافق نهایی افزایش چشمگیری داشته است. از طرف دیگر هماهنگی‌های دولت و مجلس بیشتر شده است. همه این عوامل باعث شد تعادل و ثبات به بازار سرمایه برگردد.