سال آرام فلز  زرد

در بعد سرمایه‌گذاری نیز بیشترین اقبال عمومی در این بازار با هدف سرمایه‌گذاری، از سکه و طلای آبشده بوده و خرید زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران در این بازار بوده.

در خصوص وضعیت بازار هم باید گفت قیمت سکه و طلا در سالی که گذشت، پرنوسان نبود و در عین حال سودی که بتواند سرمایه‌گذاران را اقناع کند نداشت. بر اساس برآوردها، بازدهی بازار طلا در سالی که گذشت زیر ۱۰‌درصد بود در حالی که بازارهای موازی بازدهی بالاتری داشتند.  با این حال پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی تقاضا برای سرمایه‌گذاری در طلا و جواهر با توجه به فروکش کردن تب همه‌گیری، کاهش یابد. البته باید در نظر داشت که نزاع روسیه و اوکراین نیز به کجا ختم می‌شود.

در خصوص ذخایر غنی معدنی ایران هم باید گفت که کشورمان از لحاظ جغرافیایی روی کمربند معدنی جهان قرار دارد. گردش اقتصادی طلا و جواهر در دنیا بالغ بر ۱۶۰۰‌میلیارد دلار است و بعد از نفت، بزرگ‌ترین حجم بازار اقتصاد جهان در تصرف تبادلات طلا و جواهر است.

فلز طلا خود یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود این صنعت نیز متاثر از آن همواره خود را به عنوان یک صنعت استراتژیک و مهم در جهان معرفی کرده است.  در میان کشورهای جهان تنها هفت کشور هستند که در این صنعت قابلیت تولید انبوه و صادرات را دارا هستند، این صنعت یکی از معدود صنایعی است که ما در آن از مزیت رقابتی در جهان برخورداریم. یکی از شاخصه‌‌‌های بسیار مهم ایران این است که تولیدکننده طلا و جواهر هستیم. ضمن اینکه در حوزه مصرف هم جزو مصرف‌کنندگان خوب طلا در جهان محسوب می‌‌‌شویم. در واقع ایران همواره جزو پنج کشور مصرف‌کننده اول جهان است که از طرف دیگر موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه خاورمیانه و قرار گرفتن آن در شاهراه مصرف مصنوعات طلا و جواهر دنیا، کشورمان را به یکی از جذاب‌ترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری در این صنعت تبدیل کرده است.  ارزان بودن انرژی و نیروی کار، توانمندی بسیار بالای هنرمندان و طراحان ایران می‌تواند از مزیت‌‌‌های رقابتی ما نسبت به سایر کشورهای جهان به شمار آید. بالا بودن کیفیت تولیدات و پایین بودن قیمت، سلاح بسیار قدرتمندی می‌تواند باشد تا ما را به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان طلا و جواهر جهان تبدیل کند.