حاشیه جدید حراج تهران

این هنرمندان عبارتند از: پرویز تناولی، حسین زنده‌‌‌رودی، ژازه تباتبایی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، سهراب سپهری، محمد احصایی، فریده لاشایی، منوچهر یکتایی و ناصر اویسی. بیشترین تعداد آثار این دوره از حراج متعلق به فریده لاشایی است. این هنرمند که ۱۲۹ اثر را به خود اختصاص داده است، علاوه بر اینکه در لیست هنرمندان پرتکرار حراج قرار دارد، بیشترین تعداد آثار را نیز به خود اختصاص داده است. پس از فریده لاشایی بیشترین تعداد اثر از میان هنرمندان پرتکرار حراج به پرویز تناولی، محمد احصایی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، سهراب سپهری، حسین زنده‌‌‌رودی، منوچهر یکتایی، ژازه تباتبایی و ناصر اویسی اختصاص دارد.

  بیشترین قیمت؛ کدام هنرمند؟

به رسم هر سال حراج تهران، برای هر اثر قیمتی تخمین زده شده که هرچند ممکن است این قیمت‌‌‌ها بیشتر یا کمتر شوند اما دید خریداران را برای شرکت در حراج بازتر خواهند کرد. بر اساس کاتالوگ پانزدهمین دوره از حراج تهران بیشترین قیمت تخمین زده شده به اثری از پرویز تناولی با قیمت تخمین زده شده‌‌‌ ۱۴-۱۲ میلیارد تومان اختصاص دارد. تناولی اگرچه به لحاظ تعداد اثر در رتبه دوم قرار دارد اما اثرش بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. پس از پرویز تناولی، «یزدان» که اثری از محمد احصایی است با قیمت تخمین زده شده‌‌‌ ۴-۳ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.

  حاشیه زودرس

این رویداد در چند سال اخیر با حواشی بسیاری روبه‌رو شد و اما و اگرهای زیادی را درباره رکوردها، اصالت آثار و ... برانگیخت. حالا و پس از حاشیه‌‌‌هایی که درباره اصالت آثار چکش خورده مطرح شده بود، به گفته بسیاری از رسانه‌‌‌ها، این رویداد در کاتالوگ معرفی آثار تاکید کرده که «اصالت آثار را تضمین نمی‌‌‌کند!» این در حالی است که حراجی‌‌‌های معتبر ابتدا اصالت آثار را بر اساس نظر کارشناسان خبره و باتجربه تایید و سپس آنها را در حراجی عرضه می‌‌‌کنند. اما این مساله مهم گویا درباره حراج تهران نادیده گرفته شده است. پایگاه خبری «هنر امروز» نوشته: «موسسه حراج تهران که این روزها در پی برگزاری پانزدهمین حراجی خود است در کاتالوگ حراج ۲۴ دی‌‌‌ماه ۱۴۰۰، بند تازه و سوال‌‌‌برانگیزی اضافه کرده که حراج هیچ‌‌‌گونه ضمانت و مسوولیتی در خصوص اصالت اثر هنری ارائه‌‌‌شده در حراج ندارد و درصورتی‌‌‌که پس از فروش اثر به خریدار، خریدار ادعای عدم اصالت اثر نماید، باید به مالک اثر جهت جبران ضرر و زیان‌‌‌های وارده رجوع نماید.»

اگر این نکته درست باشد، کلیت حراج تهران با انتقادهای فراوانی روبه‌رو خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان برگزاری این رویداد خبر یاد شده را تایید می‌‌‌کنند یا خیر؛ در صورت تایید این خبر، احتمالا هیچ توضیحی نمی‌‌‌تواند کارگشا شود و این رویداد نه چندان جوان هنر تجسمی ایران را از افول اعتبار نجات بدهد.