اما واقعیت‌ها نگران‌کننده هستند. اردوغان مخالف سرسخت افزایش نرخ‌های بهره است و همواره به مردم وعده داده که سال آینده شرایط اقتصادی بهتر می‌شود. بانک‌مرکزی ترکیه به دلیل فشارهای اردوغان، بارها از نرخ‌های بهره کاسته و این اقدام به کاهش ارزش لیر و رشد نرخ تورم منجر شده است. از پیش اقتصاد ترکیه دچار مشکلات بزرگی بود و در دو سال اخیر، همه‌گیری کرونا بر فشارها افزوده است.

اقتصاددان‌ها و مخالفان دولت ترکیه همواره تاکید کرده‌اند که سیاست‌های پولی غیر‌ارتدوکس، یعنی پایین بردن نرخ‌های بهره برای مهار تورم اشتباه است و سبب بی‌ثباتی ارزی می‌شود. اما اردوغان نظر دیگری دارد. دولت ترکیه معتقد است به‌تدریج همزمان با افزایش درآمدهای ارزی از تورم کاسته خواهد شد؛ اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن  است که در پایان سال‌جاری میلادی نرخ تورم بالاتر از ۳۰‌درصد خواهد بود.

بالا باقی ماندن نرخ تورم بر مردم فشار شدید وارد کرده و اگر شرایط تغییر نکند، شانس اردوغان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۳ بسیار کم خواهد بود. دولت تلاش کرده که به روش‌های گوناگون از تاثیر نرخ بالای تورم بر زندگی مردم بکاهد؛ اما این اقدامات به اندازه کافی موثر نیستند.

در مطالب حاضر به جنبه‌های مختلف اقتصاد ترکیه، دیدگاه‌های گوناگون درباره افق اقتصاد، تاثیر وضعیت کنونی بر مردم و تحول در بخش گردشگری ترکیه اشاره شده است.