تصحیح یک اشتباه

در واقع، مسوولان بازار سرمایه در آن زمان، از رشد بی‌رویه نمادها و کلیت بازار سرمایه هراس داشتند و اقدام به ابلاغ چنین مصوبه‌ای کردند. شواهد حکایت از آن دارد که در همان زمان نیز این مصوبات، کارآیی لازم را نداشتند و بسیاری از نمادها، حتی بعد از صدور این دستورات و دستورالعمل‌ها، به رشد خود ادامه دادند. از سوی دیگر، حتی وقفه‌‌‌ای هم که در مسیر رشد نمادها به‌‌‌وجود می‌‌‌آمد، باعث کاهش کارآیی و شفافیت بازار و بسته‌شدن بی‌علت نمادها می‌‌‌شد. البته این امر، به طور کلی، با ذات بازار سرمایه که بازاری نقدشونده است، در تناقض بود؛ به همین دلیل، تاکید می‌شود که مصوبه‌ای بی‌‌‌دلیل بوده است.

حال مسوولان فعلی، با در نظر گرفتن ملاحظات قبلی و شرایطی که بازار سرمایه در مدت اخیر تجربه کرده است و همچنین با لحاظ شرایط فعلی بازار، به‌‌‌درستی با توقف ناشی از نوسان ۲۰درصدی، چه منفی و چه مثبت، مخالفت کردند. در این راستا باید تاکید کرد که چنین تصمیمی باعث می‌شود، بازار سرمایه کارآتر از قبل به کار خود ادامه دهد. از سوی دیگر، سبب می‌شود، دخالت‌های بی‌‌‌رویه نهاد ناظر کمتر شود و بسته شدن بی‌‌‌رویه و بی‌‌‌دلیل نمادها کاهش یابد که تمامی موارد عنوان‌شده، درواقع برای تقویت معاملات و نقدشوندگی تالار شیشه‌‌‌ای و بورس، امری ضروری است.

مصوبه دیگری که اخیرا از سوی سیاستگذار بازار سرمایه ابلاغ شده، لغو توقف به علت نوسان ۵۰درصدی است. در خصوص لغو توقف به علت نوسان منفی ۵۰‌درصد و جایگزین شدن آن با بسته‌شدن نمادها در کاهش ۳۰‌درصدی و رشد ۵۰‌درصدی و برگزاری کنفرانس خبری باید گفت، تلاش بر این است که به طور کلی، در سراشیبی قیمت‌ها طرف تقاضا تقویت شود. البته برگزاری کنفرانس خبری موجب افزایش بیشتر شفافیت و ارائه اطلاعات به سرمایه‌گذاران نیز می‌شود که این امر هم در ذات خود، باعث افزایش کارآیی بازار و شفاف شدن معاملات خواهد شد. در این میان تاکید می‌شود، به عنوان یک فعال بازار، باور دارم و معتقدم که این امر، اقدام مثبتی است و لغو چنین مصوباتی، زمینه را برای نظارت هوشمند و بازاری کارآتر فراهم می‌کند. در گام‌‌‌های بعدی ان‌شاء‌‌‌الله شاهد حذف دامنه نوسان یا حداقل افزایش دامنه نوسان برای شرکت‌های بزرگ‌تر باشیم. البته تاکید می‌شود، رسیدن به حذف چنین محدودیت‌هایی نیازمند ایجاد زیرساخت‌‌‌های لازم در بازار سرمایه است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد، مسوولان با رویکرد خوبی که اتخاذ کردند، در این زمینه هم به بازار سرمایه کمک کنند. از دیگر گام‌‌‌های لازم و اولیه نیز تقویت بازارگردان‌‌‌ها از مهم‌ترین موارد است. درواقع کمک به بازارگردانی علمی و صحیح در بازار سرمایه که جای خالی آن هنوز در بازار حس می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اهداف بزرگ‌تر و توسعه بیشتر باشد.