ژورنالیست افراطی

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مکرون در انتخابات آتی پیروز خواهد شد؛ اما نتیجه انتخابات در فرانسه بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. خود مکرون نمونه‌ای از پیروزی غیرمنتظره یک جنبش تازه‌تاسیس در انتخابات است. او سال ۲۰۱۷ تنها چند ماه قبل از انتخابات، جنبش خود را تاسیس کرد و توانست در انتخابات پیروز شود؛ بنابراین نمی‌توان از حالا نتیجه را پیش‌بینی کرد.

موضوع‌های بسیار متنوعی از سوی نامزدهای انتخابات مطرح شده‌ است؛ اما هزینه زندگی، اشتغال، محیط‌زیست، مهاجرت و امنیت، مهم‌ترین موضوع‌هایی هستند که نامزدها در مبارزات انتخاباتی این دوره مطرح و هر یک برنامه‌هایی در این حوزه‌‌‌ها ارائه کرده‌اند. البته تمرکز هر یک بر تعداد محدودی از این موضوع‌هاست. در مطلب حاضر، به نامزدهای انتخاباتی و برنامه‌‌‌هایی که ارائه کرده‌اند، اشاره می‌شود.

مارین لوپن ۵۳ساله، رقیب اصلی مکرون است و پیش‌بینی شده است که این دو به دور دوم انتخابات راه پیدا خواهند کرد. لوپن مثل قبل تلاش کرده است تا با تمرکز بر موضوع مهاجرت و امنیت، نظر رای‌‌‌دهندگان را جلب کند. او قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، تغییراتی در قوانین پذیرش مهاجران و اعطای شهروندی فرانسه به خارجی‌ها ایجاد کند.

اریک زمور، روزنامه‌‌‌نگار جنجالی و چهره تلویزیونی فرانسه، فرد دیگری است که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نامزد شده است. او که ۶۳سال دارد، به دلیل نفرت‌پراکنی، دو بار از سوی سیستم قضایی فرانسه محکوم شده است. زمور معتقد است، فرانسه چه از لحاظ ژئوپلیتیک و چه به لحاظ اقتصادی، در حال افول است و علت این افول، مهاجران و گرایش‌های فمینیستی است.

حضور او در انتخابات به زیان لوپن است؛ زیرا آنها مواضع بسیار شبیه به هم دارند. والری پکرس از حزب راستگرای جمهوری‌خواهان، به عنوان نخستین نامزد زن انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شده است. او رئیس منطقه پاریس است و قبلا وزیر بودجه و آموزش عالی دولت قبلی این کشور بوده است. پکرس قول داده است که در برنامه‌های مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای تجدیدنظر کند، سطح دستمزدها را بالا ببرد و در سیستم‌های تامین اجتماعی و بیمه بیکاری تغییراتی به وجود آورد.

یانیک یادو از حزب سبزها، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده فرانسه است. او که ۵۴سال دارد، در انتخابات قبلی هم حضور داشت. یادو قول داده است که اصلاحاتی در حوزه سیاست‌های کشاورزی اعمال کند و ترتیبی دهد تا مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، بهداشت و درمان و محیط‌زیست در اولویت قرار گیرد.

تمرکز بر این موضوع‌ها نمی‌تواند شانس وی را برای کسب آرای رای‌دهندگان بالا ببرد؛ زیرا به نظر می‌رسد، اولویت‌ها در این دوره تا اندازه زیادی تغییر کرده است. او همچنین برنامه‌‌‌هایی برای نوسازی اقتصاد با اختصاص بودجه ۵۰میلیارد یورویی در سال ارائه کرده است.

نفر بعدی ژاک لوک منشون، نامزد چپگرای ۷۰ساله است که در انتخابات سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰‌درصد آرا را در دور نخست کسب کرد؛ اما نظرسنجی‌‌‌های اخیر نشان می‌دهد که او اکنون تنها ۱۰‌درصد آرا را در اختیار دارد. تمرکز منشون بر هزینه زندگی مردم و بهبود شرایط اقتصادی است.